Muutama viikko sitten sain pyynnön puhua
motivaatiosta tiedekasvatuksessa. Aihe koukutti heti, koska opetuksen keskeisiä
kysymyksiä on oppilaan motivoiminen. Luulen, että aivan jokainen kasvatus- ja
opetustyötä tekevä on tätä pohtinut.
Aihetta tutkiessa selvisi heti, että
motivaatio on monipuolinen ja -ulotteinen käsite. Luonnontieteiden opetuksessa
motivaatiota on tutkittu paljonkin, mutta helppoa sen tutkiminen ei ole.
Motivaatio sekoittuu helposti asenteisiin ja käyttäytymiseen. Helpointa onkin lähteä
purkamaan asiaa omasta lähtökohdastaan käsin. Mikä minua motivoi? Miten
tunnistan motivaation itsessäni ja oppilaissani? Millaiset tilanteet
tiedekasvatuksessa synnyttävät motivaatiota tai millaiset tilanteet tukevat
sitä?
Minua motivoivat ainakin fysiologiset tarpeet:
tarvitsen ruokaa, haluan olla terve ja minulla on perhe. Asiat, jotka liittyvät
edellä mainittuihin, ovat kiinnostavia ja motivoivia.
Kun taas pohdin tiedekasvatuksen näkökulmaa, havaitsen
paljon innostusta ja motivaatiota maaliskuun lopussa järjestetyssä Tutki-Kokeile-Kehitä
-finaalissa. Paikalla oli 30 tieteisiin tai teknologiaan liittyvää projektia,
joita esittelivät lapset ja nuoret aina kuusivuotiaista lukion päätösluokille.
Mistä tiedän heidän motivaationsa olleen korkealla? Varmasti en tiedäkään,
mutta näin voin olettaa, koska näin sen heidän silmistään, käsiensä liikkeistä
ja kehonkielestään, innostuneesta puheestaan, jännittyneisyydestään sekä
halusta kertoa, mitä on opittu ja mitä kaikkea halutaan oppia lisää.
Tilaisuudessa valitsi iloinen ja hyväksyvä ilmapiiri – jokainen sai tuoda
esille juuri sen asian, mitä osaa parhaiten. Arvosanoilla ei ollut merkitystä.
Nuoret TuKoKe-finalistit työpajassa Kumpulan kampuksella 27.3.2015 |
Tosiaan arvosanoilla ei TuKoKe:ssa ole
merkitystä, ei myöskään sillä, miten hyvä on kirjoitus- tai puhetaito.
Tärkeimpänä nousee esille se, miten osoitat oman motivaatiosi: oletko
innostunut, haluatko toimia asian parissa, tuoko se sinulle tyydytystä ja
mielihyvää. Onko koulussa mahdollista tuoda esille omaa osaamistaan? Onko
mahdollista saada onnistumisen kokemuksia, vaikkei arvosanat yltäisivätkään
ikinä edes seiskan yläpuolelle? Miten motivoimme niitä lapsia, jotka eivät
kerta kaikkiaan sovi koulujärjestelmän asettammiin raameihin ja
arvosanajärjestelmään? Onko niin, ettei näistä lapsista voi tulla hyviä
insinöörejä tai tutkijoita? Näen TuKoKe:n motivoivana ja eriyttävänä toimintana
juuri tällaisia lapsia varten.
Toinen lähelläni oleva teema on tiedekerhot.
Oppilas viihtyy kerhossa ja on motivoitunut, kun hän tulee kuulluksi, saa
mukana olemisen ja onnistumisen kokemuksia, saa olla suunnittelemassa toimintaa,
osallistuu arviointiin ja voi kokea, että hänet huomioidaan yksilönä. Hyvä
kerhonohjaaja, riittävän pienen ryhmän kanssa ja itse innostuneena, pystyy
tarjoamaan oppilaalle juuri tällaisia kerhoja. Puhumme laadukkaasta
kerhotoiminnasta. Olisiko sama mahdollista myös oppitunneilla? Miten tämä istuu
luonnontieteiden opetukseen, jossa vuorovaikutuksen lisäksi on huomioitava monta
muuta asiaa, esimerkiksi turvallisuus laboratoriotyöskentelyssä? Tätä olen
pohtinut ja tästä olen tehnyt havaintoja. Motivoiva luonnontieteiden opetus on
mahdollinen oikeastaan hyvinkin pienin keinoin. Ehkä tärkein niistä on
opettajan oma innostuneisuus ja motivaatio.
Motivaatio
tiedekasvatuksessa -webinaari katsottavissa osoitteessa
Teksti: Merike Kesler, erityisasiantuntija Kehittämiskeskus Opinkirjo
Kuva: LUMA-keskus Suomi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti