Keskusaukiolle
on kokoontunut innokkaita, iloisia sekä hieman jännittyneitä kuudennen luokan oppilaita.
Kohta on tarkoitus työskennellä yrityksissä, joissa jokaisella oppilaalla on
oma ammattinsa. On osattava asiakaspalvelua, maksattava laskuja ja ehdittävä
hoitaa kaikki annetut työtehtävät. Unohtamatta jokaiselle jaettavaa
pankkikorttia, jolla voi ostaa vapaa-ajalla erilaisia tuotteita ja palveluita
omalla palkalla.
Olemme
vierailemassa Helsingin Yrityskylässä, jossa tarkoituksenamme on seurata
nuorten päivää sekä samalla ideoida Yritys Hyvä -kilpailun uusia sisältöjä.
Kuudesluokkalaiset ovat voineet osallistua Yritys Hyvä -kilpailuun vuodesta 2014 lähtien.
Heille on kilpailussa oma sarjansa ja Yrityskylään liittyvät tehtävänsä, jotka
on toteutettu yhteistyössä Yrityskylää ylläpitävän Taloudellisen Tiedotustoimiston
kanssa. Syksyllä käynnistävää Yritys Hyvä 2016 -kilpailua on tarkoitus
laajentaa niin, että kaikki esiopetuksesta toiselle asteelle voisivat ottaa
osaa kilpailuun. Kirjoittaminen säilyy Yritys Hyvässä edelleen kunniapaikalla,
mutta sen rinnalla on mahdollisuus osallistua kilpailuun myös muunlaisilla
tuotoksilla, kuten kuvakollaasilla tai videoblogilla. Olemme hakemassa
vierailulta inspiraatiota ja ideoita uudistustyöhön sekä selvittämässä, miten
voisimme kehittää Yritys Hyvän näkyvyyttä ja tunnettavuutta niin opettajien
kuin oppilaiden parissa. Mukavan erilainen työpäivä siis tiedossa. Taidamme
olla yhtä tohkeissamme ja jännittyneitä kuin keskusaukiolle kokoontuneet
kuudesluokkalaisetkin!
Oppilaat kokoontuivat Yrityskylän Keskusaukiolle kuuntelemaan kaupunginjohtajan puhetta. |
Yrityskylä on kansainvälisesti palkittu suomalainen koulutusinnovaatio, joka on suunnattu peruskoulun kuudensille luokille. Se on yhteiskunnan, työelämän ja yrittäjyyden oppimiskokonaisuus; pienoiskaupunki, jossa oppilas työskentelee omassa ammatissaan sekä toimii kuluttajana ja kansalaisena osana yhteiskuntaa. Jo tässä vaiheessa syntyy ajatus, miksei tällaista oppimisympäristöä ollut silloin, kun me olimme koulussa. Niin hienolta kaikki kuulostaa ja näyttää.
Oppilaat työn touhussa. |
Yrityskylä-vierailu alkaa yhteisellä päivänavauksella, jossa vastuuohjaajat Sari ja Johanna kertovat oppilaille Yrityskylästä, antavat ohjeistusta sujuvaan päivään sekä muistuttavat säännöistä. Tämän jälkeen oppilaat hajaantuvat omiin yrityksiinsä ja ammatteihinsa. Oppilaat ovat saaneet etukäteen esittää kolme toivomusta mieluisammasta työpaikasta ja -tehtävästä. Kuulemme, että Helsingin Yrityskylässä Alepa on työpaikkana kaikista suosituin hakukohde, mikä todennäköisimmin johtuu siitä, että kauppa on paikkana ennestään tuttu ja osa nuorten arkipäivää. Lopullisen päätöksen jokaisen oppilaan työpaikasta tekee luokan opettaja, jonka tehtävänä on valita sopiva oppilas kuhunkin ammattiin työhakemusten ja -haastatteluiden perusteella ennen vierailupäivää. Opettajalla onkin tärkeä rooli päivän onnistumisen kannalta. Hänen on tunnettava oppilaansa hyvin tietääkseen mikä on jokaiselle oppilaalle sopivan haastava, oppilaan taitotasoon soveltuva työtehtävä. Opettajat osallistuvat ennen Yrityskylässä käyntiä yksipäiväiseen koulutukseen sekä saavat oppimateriaalia 10 oppitunnin pitämiseen omassa luokassaan.
Helsingin Uutisten toimitus työssään. |
Yrityskylä
on koko päivän täynnä vilinää ja vilskettä, kun nuoret tekevät työtehtäviään,
pääsevät suorittamaan kansalaisoikeuksiaan, kuten äänestämään sekä nauttivat
hyvin ansaitusta vapaa-ajastaan. Emme tyydy pelkkään tarkkailuun, vaan meistäkin
tulee päiväksi Yrityskylän kansalaisia. Asioimme ostoksilla, testautamme
tasapainoamme fysioterapeutin valvovan silmän alla, nautimme kulttuurielämyksen taidemuseossa
museojohtajan upealla opastuksella sekä hemmottelemme itseämme käsihoidolla ja hienolla
lettikampauksella. Nuorista näkee, että vierailu Yrityskylässä on vastannut
odotuksia ja jopa ylittänyt ne. Päivässä on opittu yhtä paljon kuin parin
viikon oppitunneilla. Erilainen yhteiskunnallinen toiminta, työelämä ja
yrittäjyys ovat tulleet konkreettisiksi tekemisen kautta. Ja mikä tärkein, on
saatu onnistumisen kokemuksia – minä pystyn, minä osaan! Näitä tietoja ja
taitoja sekä oppimisen iloa haluamme tarjota myös uudistetussa Yritys Hyvä -kilpailussa.
Tästä on hyvä jatkaa kehitystyötä eteenpäin.
Teksti:
Saana
Palamaakorkeakouluharjoittelija, Kehittämiskeskus Opinkirjo
Kuvat:
Annika
Jokinenviestintäkoordinaattori, Kehittämiskeskus Opinkirjo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti