Koulua on herätelty huomioimaan oppilaiden
osallisuus pedagogisena toimintamallina OPS2016 kierroksen aikana, ja uusissa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 osallisuus näkyykin
kantavana teemana. Osallisuuspuheen taustalla on huolta yleisestä
yhteiskunnallisesta kehityksestä, demokratian toimivuudesta sekä
oppimistulosten ja kouluviihtyvyyden laskusta. Mutta yhtä lailla taustalla on
oppilaan perustava oikeus osallistua koulun toimintaan ja kehittämiseen sekä
ilmaista mielipiteensä oppilaiden asemaan liittyvistä asioista.
Yleiseen ymmärrykseen osallisuudesta Suomessa
ovat vaikuttaneet erityisesti tutkijat Kiilakoski ja Gretschel. Osallisuuteen
voi yhdistää kolme erilaista ulottuvuutta. Osallisuuteen liittyy oikeus toimimiseen,
joka tarkoittaa mahdollisuutta vaikuttaa osallistumalla prosessiin. Tai
henkilön niin halutessaan olla osallistumatta. Jotta ihminen voi käyttää
oikeuttaa toimia, on hänellä oltava myös tahto toimimiseen. Motivaatio
toimimiseen ja vaikuttamiseen on aivan keskeinen kysymys
nyky-yhteiskunnassamme, jossa aktiivisuus vaikuttaa kasautuvan jo valmiiksi
aktiivisille ihmiselle. Motivaatio voi olla yhteyksissä osallisuuden kolmanteen
ulottuvuuteen. Osallisuus ymmärretään tunnekokemuksena siitä, että olen
merkityksellinen yhteisölleni.
Koko ikäluokan tavoittavan peruskoulun tulee
olla turvallinen kasvuyhteisö, jossa opitaan ja harjaannutaan
kansalaisosallistumiseen ja -toimintaan. Koululla on mahdollisuus tasoittaa eri
taustoista tulevien lasten mahdollisuuksia kokeilla osallistumista ja
vaikuttamista omassa kasvuyhteisössä. Yhteiskunnallinen aktiivisuus on opittava
taito siinä missä lukeminen ja laskeminen.
Opettajan pedagogisilla valinnoilla on huomattava merkitys siinä,
minkälaisia kokemuksia osallisuudesta oppilaille syntyy. Yleisesti opitaan
sitä, mikä on itselle merkityksellistä. Ja siihen osallistutaan, mikä vaikuttaa
tärkeältä itselle. Osallisuuden pitääkin olla monimuotoista niin
luokkahuoneessa kuin myös koulun ryhmämuotoisissa toiminnoissa, kuten
oppilaskuntatoiminnassa, jossa opettajan pedagogiset ja ohjaustaidot ovat
avainasemassa. Onko oppilailla mahdollisuus kyseenalaistaa totuttuja
toimintatapoja ja onko heillä mahdollisuus toimia toisin kuin on totuttu? Onko
heillä mahdollisuus osallistumiseen juuri oman kiinnostuksensa mukaisesti?
Suomen peruskoulujen oppilaskuntien
tukihankkeessa (SPOT) on tuotettu OmaOppilaskunta.fi-palvelu,
jonne on koottuna käytännön työkaluja oppilaskuntatoiminnan kehittämiseen ja
osallisuuden edistämiseen. Jokainen opettaja voi edistää osallisuutta
käyttämällä osallistavia menetelmiä omassa opetuksessaan ja tukemalla
oppilaiden aktiivista toimijuutta ja vastuunottoa. Opettaja on aina esimerkki
oppilailleen.
SPOT-hankekokonaisuuteen liittyvissä
koulutuksissa opettajat ovat päässeet jakamaan kokemuksiaan oppilaskunnan
ohjaamisesta ja osallisuuskasvatustyöstä. Koulutuksissa on voitu käsitellä
osallisuuteen liittyviä konkreettisia asioita muiden opettajien kanssa. Kouluttajat ovat voineet myös fasilitoida
kaikille oman koulun opettajille tarkoitettua tilaisuutta, jolloin koulutuksen opit leviävät tehokkaasti
koko työyhteisöön.
Lue lisää tulossa olevista koulutuksista: omaoppilaskunta.fi/koulutukset/
Lue lisää tulossa olevista koulutuksista: omaoppilaskunta.fi/koulutukset/
Koulu ei ole koskaan valmis. Kyseessä on
jatkuva prosessi, jossa muuttuva yhteiskunta vaikuttaa koulun ja opetuksen
kehittämiseen. Opetus ja kasvatus taas vaikuttavat yhteiskunnan kehittämiseen.
Osallisuuskasvatustyötä on viime vuosina syvennetty ja vahvistettu, mutta se
tarvitsee jatkuvasti ravintoa elääkseen ja kehittyäkseen.
Ristiinan yhtenäiskoulussa oppilaat osallistuivat opetuksen suunnitteluun ehdottamalla oppitunneille käyttöön erilaisia menetelmiä ja välineitä. |
Teksti: Tiina Karhuvirta ja Pirita Ruokonen
Pirita Ruokonen työskentelee Suomen
Lukiolaisten Liitossa SPOT-hankkeen projektikoordinaattorina. Hän on myös
Kehittämiskeskus Opinkirjon hallituksen jäsen. Tiina Karhuvirta työskentelee
erityisasiantuntijana Kehittämiskeskus Opinkirjossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti