maanantai 30. huhtikuuta 2018

Nuorten kysymyksiä ministereille, poliitikko nonstoppia, messuesittelyä ja ilmapalloja. Mitä kaikkea harjoittelija voi kokea Opinkirjossa?


 Kolmen kuukauden harjoittelujaksoni Kehittämiskeskus Opinkirjossa kului kuin siivillä. Oli todella mielenkiintoista päästä näkemään, miten monipuolista ja tärkeää työtä Opinkirjo verkostoineen tekee. Päätyötehtäväni harjoittelussa liittyi Nuorten parlamentti -tapahtuman 23.3.2018  toteuttamiseen. Tapahtuma järjestettiin yhdessä opinkirjolaisten ja eduskunnan kanssa, ja tänä vuonna siihen osallistui ennätyksellisesti 146 koulua ympäri Suomea. Monilla kouluilla on parlamenttikerhoja, joihin osallistuvista koululaisista valitaan oppilasedustajat ja toimittajaoppilaat Nuorten parlamenttiin. Nuorten parlamentin täysistunto pidetään joka toinen vuosi eduskunnassa.

On ollut hienoa nähdä lähes alusta pitäen, mitä kaikkea tällaisen ison tapahtuman järjestäminen vaatii. Itse olen esimerkiksi ylläpitänyt osallistujalistaa, jaotellut oppilasedustajat valiokuntiin, ollut yhteydessä Nuorten ääni -toimituksiin, osallistunut työryhmän kokouksiin eduskunnassa, tehnyt Webropolissa Nuorten parlamentti -toiminnan arviointikyselyä ja laatinut alustavaa koontia palautteista. Lisäksi sain kirjoittaa syksyllä ilmestyvään Nuorten parlamentin toimintaa käsittelevään raporttiin koostetta nuorten täysistuntoon lähettämistä suullisista kysymyksistä.

Mielenkiintoisinta olikin saada tietää, mitkä asiat nuoria pohdituttavat. Tällä kertaa nuorten lähettämistä kysymyksistä nousivat vahvasti esiin koulutukseen, terveyteen, ihmisoikeuskysymyksiin, ympäristön saastumiseen, liikenteeseen sekä työhön ja toimeentuloon liittyvät ongelmat. Nuoret olivat huolissaan muun muassa toisen asteen koulutuksen kovista kustannuksista, oppilaiden tasoerojen kasvusta, muoviongelmasta, homekouluista, nuorten liikkumisen vähentymisestä, haja-asutusalueiden pitkistä koulumatkoista sekä vaalilupausten sivuuttamisesta. Nuorten ääni -toimitukset pitivät Nuorten parlamentista myös blogia, jota voi käydä lukemassa osoitteesta http://nuortenparlamentti.blogspot.fi.

Nuorten parlamentissa nuoret pääsevät näkemään, millaista kansanedustajan työ on. Päivä huipentuu täysistuntoon, joka mukailee eduskunnan kyselytuntia äänestyksineen. Vaikka nuoret eivät pystykään vielä suoraan vaikuttamaan yhteiskunnallisiin asioihin, niin ainakin tapahtuma on lisännyt heidän kiinnostustaan politiikkaan, päättämiseen ja ajankohtaisten aiheiden seuraamiseen. Nuoret pääsevät myös tapaamaan poliitikkoja ja keskustelemaan heidän kanssaan. Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson pitää Nuorten parlamenttia tärkeänä ja kommentoi sitä seuraavasti: “Nuorten ääni yhteiskunnassa on tärkeä ja he ovat tulevaisuuden äänestäjiä ja päättäjiä. Parhaimmillaan sillä voi olla vaikutusta nuorten äänestysaktiivisuuteen ja muuhun yhteiskunnalliseen osallistumiseen.”(https://yle.fi/uutiset/3-10175178)

Kolme kuukautta kestäneen harjoitteluni aikana olen kuitenkin päässyt kokemaan ja tekemään paljon muutakin kuin Nuorten parlamenttiin liittyviä asioita. Olen esimerkiksi saanut suunnitella opettajille Espoossa pidettyä oppilaskunnan työpajaa ja päässyt Tampereelle esittelemään Opinkirjon materiaaleja HYOLin kevätpäiville ja Majakka-seminaariin. Lisäksi olen käynyt tutustumassa muutamiin Opinkirjon jäsenjärjestöihin ja osallistunut Opinkirjon kehittämispalaveriin. Ohjaajani kanssa kävimme Nuorisobarometrin julkistamistilaisuudessa Tiedekulmassa, ja vierailin myös Work goes happy ‑työhyvinvointitapahtumassa.

Mahtavaa toimintaa on myös Tutki-Kokeile-Kehitä-kilpailu, jonka finaalin käytännön järjestelyissä olin mukana Otaniemessä Aalto Design Factoryssä.  Oli mielenkiintoista kysellä ja kuulla innokkailta osallistujilta heidän tutkimuksistaan. Tulevaisuuden toivoja ilahduttivat myös järjestäjien paikalle hankkimat isot ilmapallot. Lausahdus ”Anyone can be cheered up with a balloon and a smile” näytti pitävän paikkansa.

Kiitokset Opinkirjolle hienosta harjoittelukokemuksesta ja riemukasta vappua kaikille! 



 
”Anyone can be cheered up with a balloon and a smile”. 




















Kuva: Tuula Pihlajamaa, asiantuntija, Tekniikan Akateemisten Liitto



Teksti: Petra Hulsi

Kirjoittaja on Kehittämiskeskus Opinkirjon korkeakouluharjoittelija, joka on päässyt pohtimaan harjoittelunsa aikana muun muassa nuorten osallisuutta sekä vaikuttamista. Kirjoittaja valmistuu kasvatustieteen maisteriksi Lapin yliopistosta.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti