Sydkustens landskapsförbund
blev år 2008 medlem i Kerhokeskus-Klubbcentralen som Utvecklingscentralen
Lärorik hette då. Detta är redan nästan 10 år sedan och det var i samband med
att regeringen Vanhanen gjorde en nysatsning på att införa klubbverksamhet i
skolorna igen. Sydkustens landskapsförbund arbetade som utvecklare och
koordinerare av morgon- och eftermiddagsverksamheten och kallades bl.a. därför till
ett samarbete och utvecklingsprojekt vid Utbildningsstyrelsen för att
nationellt stöda kommunerna i att utveckla, bygga
upp och starta skolans klubbverksamhet. Vår roll var stöda de tvåspråkiga
kommunerna med inriktning på den svenskspråkiga målgruppen och skolorna. I
detta utvecklingsarbete, där också Lärorik var en stark aktör, blev samarbetet
ännu tätare och målinriktat än tidigare och Sydkusten blev medlem i
organisationen. Vi gjorde många fina och konkreta satsningar för att stöda
kommunerna och skolorna i att starta och utveckla klubbverksamheten, både
nationellt och på lokalt plan. Nu har verksamheten igen etablerats och är en
självklar del i de flesta av våra skolor.
Utvecklingen av klubbverksamheten var
en del av utvecklingen av den grundläggande utbildningens kvalitet. I april
2008 utlyste undervisningsministeriet ett anslag på nästan sex miljoner euro
för att utveckla klubbverksamheten i skolorna under åren 2008–2009. Klubbverksamheten
hade levt ett slumrande och utdöende liv sedan 90-talets lågkonjunktur. Kommunerna
kunde nu ansöka om specialstödet via Utbildningsstyrelsen och sedan dess har
det varit möjligt för kommunerna att årligen ansöka om statsbidrag för skolans
klubbar. Under de senaste åren har dock statsbidraget minskat betydligt igen och
i nästa års budgetproposition finns endast 2,8 miljoner €, i jämförelse med 5,8
miljoner € år 2017 är detta en anmärkningsvärd minskning. Kommunerna har från
tidigare knappa medel och denna minskning kommer sannolikt att medföra att en
stor mängd redan etablerad klubbverksamhet i skolorna måste avslutas.
Regeringen satsar trots minskningen av den direkta klubbfinansieringen
på att göra hobbyverksamheten tillgänglig för alla barn. En arbetsgrupp vid
undervisnings- och kulturministeriet kom i våras med ett förslag, den
s.k. hobbygarantin, till hur man kan garantera att alla barn och unga har
möjlighet till åtminstone en hobby de gillar. Även andra satsningar ingår i
regeringsprogrammet. Hobbytimmar inom konst och kultur ordnas med
statsfinansierat understöd via regeringens spetsprojekt. Lokala aktörer inom
barnkultur och anordnare av grundläggande konstundersvisning har möjlighet att
ordna hobbyverksamhet i anslutning till skoldagen. Med hjälp av programmet
Skolan i rörelse ingår en timme motion i varje grundskoleelevs skoldag. Genom
en tilläggsfinansiering skall programmet utökas till att omfatta alla
grundskolor i Finland.
Dessa satsningar är verkligen välkomna och behövs, men för att nå
målen med att göra hobbyverksamheten tillgänglig för alla barn och unga behövs
en bättre samordning på både strukturellt och på regional och lokal nivå. Det
är viktigt att de resurser som finns når målgruppen. De höjda priserna för
hobbyn, växande ensamhet bland barn och unga, utanförskap eller brist på
uppmuntran är hinder som gör att många barn inte har någon hobby idag. Barn
spenderar största delen av sina dagar i skolan och skolan har blivit en allt
viktigare plats för att erbjuda ett mångsidigt och jämlikt hobbyutbud. Forskning har
visat att barn och unga som utövar en hobby regelbundet utvecklar självkänslan
och ger beredskap för livet. Dessutom har dessa barn oftare en positiv
inställning till studier och skolgång och fungerande sociala relationer. En
utökad hobbyverksamhet med låg tröskel under skolornas eftermiddagar kan ge nya
möjligheter, uppmuntra till deltagande och till att prova på något nytt.
Hobbyverksamhet inom konst, motion och idrott eller något annat område under
uppsyn av yrkeskunniga i skolornas utrymmen främjar också kontakten mellan
skolan och samhället. I och med den nya social- och hälsovårdsreformen kommer
bildningen att bli den viktigaste uppgiften för kommunerna.
Det är viktigt att redan nu börja fundera på hur man inom kommunen och över kommungränserna kan samverka för att garantera barns och ungas utbildnings- och fritidstjänster på ett jämlikt och demokratiskt sätt. Här gäller det att beakta de olika regionerna, kommunernas och den lokala närmiljöns särdrag och styrkor och samverka över sektorgränserna.
Det är viktigt att redan nu börja fundera på hur man inom kommunen och över kommungränserna kan samverka för att garantera barns och ungas utbildnings- och fritidstjänster på ett jämlikt och demokratiskt sätt. Här gäller det att beakta de olika regionerna, kommunernas och den lokala närmiljöns särdrag och styrkor och samverka över sektorgränserna.
Lärorik har genom tiderna arbetat för att synliggöra barns och
ungas hobby- och som en del av deras lärande och växande. Organisationens
verksamhet går hand i hand med den nationella utbildningspolitiken och
ungdomsarbetet. Lärorik har under sin historia haft en tämligen betydande
samhällelig status med ett starkt engagemang och kunnande. Sydkustens
samarbete med Lärorik har varit gott och fruktsamt. Hoppas samarbetet fortsätter
i samma anda och att vi också i fortsättningen kan arbeta för att främja barns och ungas välbefinnande, tillsammans!
Vi gratulerarar den evigt unga 70-åriga utvecklingscentralen
Lärorik! Fortsätt med det betydelsefulla och gränsöverskridande arbete ni gör
för att utveckla utbildningen och ungdomsverksamheten i vårt land.
Monica Martens-Seppelin
Monica är Utvecklingschef i Sydkustens landskapsförbund och styrelsemedlem i Utvecklingscentralen Lärorik sedan 2008
Sydkustens
landskapsförbund
r.f. upprätthålls av de tvåspråkiga kommunerna i södra Finland och verkar som
samarbets-, sekreterar-, projekt- och sakkunnigorganisation för att förverkliga
sitt uppdrag att främja den svenskspråkiga befolkningens förutsättningar att få
kultur- och utbildningstjänster
av god kvalitet.
www.sydkusten.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti