Itsenäisen Suomen
ensimmäiset sata vuotta ovat rakentuneet koulutuksen tuoman osaamisen varaan. Jokaiselle
tasa-arvoinen mahdollisuus koulutukseen on tuottanut hyvinvointia yksilöille ja
yhteisöille, mahdollistanut suomalaisten menestystarinoiden syntymisen.
Osaamisen ja
koulutuksen merkitys ei ole globalisoituvassa ja teknologisoituvassa maailmassa
ainakaan vähenemässä. Muutokset ja muutosten mahdollisuudet yhteiskunnassa ovat
aiempaa nopeampia ja suurempia. Miten voimme rakentaa hyvinvointia edistävää
koulutusta yhteiskunnassa, jonka tulevaisuus on yhä ennalta-arvaamattomampaa?
Miten sata seuraavaakin vuotta voisivat olla koulutuksen ja oppimisen juhlaa?
Voisimmeko
oppivelvollisuuden ohella rakentaa oppimisen iloa ja uteliaisuutta muuttuvassa
maailmassa? Asemaan perustuvalla auktoriteetilla ja oppimisen pakolla ei voi
pelata samoin tavoin jatkossa, kuin mikä menneisyydessä on ehkä ollut
mahdollista. Sen sijaan jokaisella yksilöllä voisi olla mahdollisuus ja oikeus
löytää oppimisen ilo. Voisiko koulutuksen pääasiallinen tehtävä olla
voimaantuneiden, omiin kykyihinsä uskovien, ihmisten kasvattaminen? Kansakunnan
yhteinen hyvä seuraavaksi sadaksi vuodeksi lähtee yksilön vahvuudet löytämällä.
Opinkirjoa tarvitaan nimensä mukaisesti
tuomaan oppimisen kirjoon laajuutta ja syvyyttä. Oppimista on hyvä lähestyä kiinnittäen huomioita taitoihin
ja tietoihin, joita elämässä tarvitaan. Teknologista
kehitystä mahdollistava tekninen osaaminen vaatii rinnalleen laajaa
tietoisuutta ihmisyydestä, humaania ymmärrystä, sivistystä – tiedettä ja
taidetta.
Yhdessä tekeminen erilaiset
vahvuudet huomioiden avaa myös mahdollisuuksia monille oppimisen ympäristöille
ja tavoille. Oppimista tapahtuu monenlaisissa ympäristöissä ja eri-ikäisten ja
erilaisista taustoista tulevien kesken. Tällaista rajat rikkovaa oppimista
katalysoimaan tarvitaan koulutus- ja kasvatusjärjestelmän lisäksi oppimisen
parissa toimivia järjestöjä.
Me Opettajaksi
Opiskelevien Liitossa ajattelemme, että Suomeen rakennetaan osaamista laadukkaalla
opettajankoulutuksella. Opettajankoulutuksella, joka on houkutteleva, ja jonka
pariin voivat hakeutua monenlaiset yksilöt. Opettajankoulutuksella, joka
näyttää mallia yhdessä tekevästä yhteisöstä ja kasvattaa Suomeen opettajia,
jotka tunnistavat omat vahvuutensa ja auttavat oppilaita löytämään omansa.
Monipuolinen ja
kaikille tasa-arvoinen opintie tarvitsee erilaisia opettajia. Opettajien
monimuotoisuus lähtee erilaisista taustoista tulevista opettajaopiskelijoista.
Samaan aikaan on tärkeää, että myös opettajaopiskelijoilla on mahdollisuus
oppimisen iloon ja koko uranaikaiseen kehittymiseen. Opettajankoulutus on
jatkumo, jossa yhdistyvät luonnollisesti perus-, perehdytys- ja
täydennyskoulutus. Aivan kuten tarvitaan erilaisia opettajia, tarvitaan
erilaista, monipuolista ja eteenpäin katsovaa täydennyskoulutusta. Tässä
järjestöillä on iso mahdollisuus tarkastella opettajien tarpeita ja muotoilla joustavia
kokonaisuuksia eri näkökulmasta kuin mitä perinteiset korkeakouluinstituutiot
voivat.
Suomen Opettajaksi
Opiskelevien Liitto SOOL ry onnittelee 70-vuotiasta Kehittämiskeskus
Opinkirjoa! Säilyköön uudistushalu ja kehittämisinto jatkossakin yhtä
voimaikkaana kuin tähänkin asti!
Tarja Työläjärvi ja
Julia Petäjä
Suomen Opettajaksi Opiskelevien
Liitto SOOL
Tarja Työläjärvi on ollut Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry:n hallituksen jäsen ja Julia Petäjä järjestön edellinen pääsihteeri sekä Kehittämiskeskus Opinkirjon hallituksen jäsen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti