Koulut, päiväkodit ja oppilaitokset
toteuttavat yhteiskunnallista tehtävää. Niissä säilytetään ja uusinnetaan
mennyttä ja uudistetaan tulevaan. Suunnan määräävät yhteiskunnan määrittämien
perusteiden ja tavoitteiden suunnassa organisaatioissa työtään tekevät ihmiset.
Opettajilla ja
koulutuksenjärjestäjillä on suomalaisessa koulutusideologiassa ja
toimintamallissa kansainvälisesti verrattuna poikkeuksellisen vahva autonomia.
Tutkijat arvioivat tämän olevan eräs keskeisimmistä syistä korkeaan
koulutustasoomme ja erinomaisiin oppimistuloksiin. Tällainen järjestelmä on
mahdollinen vain niin, että maassa on vahva yhteinen näkemys koulutuksen
merkityksestä hyvän tulevaisuuden rakentamisessa. Näin on Suomessa ollut ja
näin on oltava myös jatkossa.
Tärkeä osa korkeaa koulutustasoamme
ovat myös tavoite- ja päämäärälähtöiset opetussuunnitelmat. Opetushallituksen
antamilla opetussuunnitelmaperusteilla luodaan kansallinen linja, jonka käytännön
pedagogiset ratkaisut ovat opettajan ja yhteisön itsensä päätettävissä.
Tällainen ideologia antaa parhaiten tilaa oppijan yksilöllisten tarpeiden
huomioon ottamiselle.
Koko koulutusketju
varhaiskasvatuksesta aina korkea-asteelle, taiteen perusopetukseen,
aikuiskoulutukseen ja vapaaseen sivistystyöhön on yhteiskunnallista toimintaa.
Yhteiskunnan muuttuessa on koulutuksenkin muututtava. Tutkimuksen ja
koulutuksen tulisi suunnata ja johtaa muutosta, ei vain toimeenpanna sitä tai
reagoida siihen.
Koulutus rajapinnalla
Tasa-arvoisten koulutus- ja
varhaiskasvatuspalveluiden turvaaminen vaatii uusia toteutusratkaisuja. Yksi
todennäköinen, tavoiteltavakin suunta, erityisesti harvaan asutuilla seuduilla,
ovat kampus-ratkaisut. Niille kootaan palveluita varhaiskasvatuksesta vapaaseen
sivistystyöhön, vanhusten huoltoon, kirjastoihin, liikunta-, kulttuuri ja
vapaa-aikapalveluihin jne.
Kun kouluista tulee jatkossa entistä
enemmän monitoimitiloja, on luontevaa, että siellä on myös nuorten
harrasteisiin ja vapaa-ajan viettoon liittyvää toimintaa. Lisäksi olisi hyvä,
että mukana olisi myös aikuis- ja vanhusväestön harraste- ja vapaa-ajan
toimintaa.
Jatkossa kouluja voisi viedä myös osaksi kauppakeskuksia ja muita yhteisöjä kuten esim. korkeakouluja ja tiedepuistoja. Miksei koulu voisi olla yksi kerros kauppakeskuksessa? Yhteistoiminnasta tulee olla tietysti selkeät pelisäännöt, joiden mukaan toimitaan.
Opettajien rooli rajapinnoilla tehtävässä työssä
Uudet yhteistyökombinaatiot turvaavat
laatua, koska seinistä ja rakennuksista voidaan säästää, tiloja ja välineitä
käyttää maksimaalisesti. Samaan aikaan saadaan kerätyksi tunteja niin, että
opettajavirat saavat kelpoisen hoitajan ja oppijat laadukasta opetusta.
Kouluverkko ei saa kuitenkaan mennä liian harvaksi, koska se johtaisi
väistämättä ylipitkiin koulumatka-aikoihin. Varhaiskasvatuksen ja peruskoulun
on aina oltava lähipalvelua. Tämä tarkoittaa sitä, että niissä on voitava
päivittäin kotoa käydä.
On tärkeää, että opetushenkilöstön
työtehtävät ja niihin osoitettu aika ja muut resurssit ovat selkeästi
määritetyt. Näen tämän mahdollisuutena saada värikkäämpi ja motivoivampi
toiminta- ja työympäristö opettajille.
Johtaminen ja esimiestyö ovat
aiempaakin merkityksellisemmässä roolissa kampus-ratkaisuissa. On
välttämätöntä, että ensisijainen vastuu johtamisesta on oppilaitosjohdolla.
Silloin parhaiten voidaan turvata se, ettei koulutusta, lapsia ja nuoria
alisteta muun toiminnan alle. Rehtoreiden työkuormalle ja työkuvalle tämä tuo
lisää vaativuutta ja raskautta. Ehdoton edellytys tälle kehitykselle on
riittävästi resursoitu apulaisrehtori- ja apulaisjohtajajärjestelmä ja jatkuva
laadukas johtamiskoulutus.
Tulevaisuuden "ultimate mission” ja Opinkirjon rooli?
OAJ:n Eettisen neuvottelukunnan ns.
Comeniuksen valassa sanotaan opettajan tehtäväksi mm. ”…uudistaa ja välittää
ihmiskunnan yhteistä tieto-, kulttuuri- ja osaamisvarantoa.” Suuret tulevaisuuden haasteet, kuten ilmastomuutos,
biodiversiteetin kapeneminen, väestön kasvu, suurten väestöliikkeiden ja
kulttuurien kohtaaminen, energiakysymykset, makea vesi, on syytä pitää
mielessä, kun mietitään, mikä on työmme ”utimate mission”.
Olosuhteet ja
toimintaympäristö tulevat muuttumaan ennennäkemättömällä tavalla. Muutosten
havainnointi ja ymmärtäminen on tärkeää, jotta niiden kanssa osataan toimia
järkevästi. Yleensä organisaatiot pyrkivät
perustelemaan olemassaolonsa merkityksellisyyttä mission ja vision kautta. Sitä
tekee myös Kehittämiskeskus Opinkirjo. Kun missio ja visio rakennetaan
verkostomaisesti yhdessä muiden toimijoiden kanssa, siihen tulee uusia
ajatuksia, lopputulemaankin uusia sävyjä. Näin niillä on myös enemmän
kantopintaa.
Ehkä kompleksista systeemiä ei
pidäkään pyrkiä kovasti johtamaan, vaan siinä tulee luoda sosiaaliselle ja
kulttuurilliselle evoluutiolle tilaa ja toimintaedellytyksiä. Itse
organisoituvat verkostot ovat osoittaneet tehokkuutensa varsinkin sosiaalisen
ja kulttuurillisen lisäarvon tuotossa.
Olli Luukkainen
Kirjoittaja on Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n puheenjohtaja.
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ on Kehittämiskeskus Opinkirjon jäsenjärjestö
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti