Yhdessä tehtyä ja koettua
Perusopetuksen alakoulut ovat
olleet Koulun Kerhokeskuksen, nykyisen Kehittämiskeskus Opinkirjon suurin
kohderyhmä vuosien saatossa. Myöhemmin mukaan ovat tulleet yhä vahvemmin
perusopetuksen yläluokat ja muut kouluyhteisöt.
Vuosikymmenien ajan näkyvin
yhteistyön hedelmä ovat olleet perinteiset Hyvän toveruuden tunnusmerkit:
Hymypoika ja Hymytyttö -veistokset. Ne juhlistavat tuhansien kotien sisustusta
muistuttaen kaveruuden monista merkityksistä kautta aikojen. Kuntien tiukka taloustilannekaan
ei ole pahemmin vähentänyt veistosten myöntämistä. Koulujen lisäksi vanhempainyhdistykset,
kyläyhteisöt sekä eri järjestöt ovat kustantaneet koulujen jakamia veistoksia. Kaveruuden
korostaminen ja yhteisöllisyyden parantaminen on koettu tärkeäksi asiaksi sekä koulujen
sisällä että lähiyhteisöissä.
Koulun Suurjuhlat oli
pitkään koulun arjen ja Kerhokeskuksen yhteistyön suurnäytös. Juhla oli koko
Suomen yhteinen, johon kokoonnuttiin näyttämään monipuolista osaamista. Tapahtuma
oli monille koululaisille tärkeä myös siinä mielessä, että siellä sai nähdä
muiden samanikäisten esityksiä ja tutustua uusiin ystäviin. Koulun Suurjuhlat
oli oman aikansa tapahtuma, jossa Kerhokeskuksen organisaatio järjesti
loistavan mahdollisuuden näyttää koulussa tapahtuvaa taitavaa osaamista.
Yhdessä koululaisten hyvinvointia tukien
Opinkirjon laatimia maksuttomia
materiaaleja ja konsepteja on käytetty eri puolella Suomea erilaisissa koulujen
hankkeissa ja teemapäivissä, esimerkiksi PopUp-koulua
koulupäivään huoltajien kanssa, Muotoiloa!
-kurssia opettajien kouluttamiseen ja Yks,
kaks toimimaan! -materiaalia opettajien avuksi oppituntien ja aihekokonaisuuksien
rakentamiseen. Opinkirjon osallisuus-, yrittäjyys-, tiede-, media-, muotoilu-
ja liikennekasvatuksen laadukkaat materiaalit ovat tukeneet käytössä olevaa opetussuunnitelmaa
ja lisänneet opettajien käytössä olevia oppimateriaaleja.
Koulujen kerhotoiminta on
ollut monimuotoista vuosien saatossa. Opettajat ovat aina voineet tukeutua
Opinkirjon kerhotoiminnan ohjeisiin ja käyttää niitä erilaisten kerhojen
suunnitteluun ja toteuttamiseen. Useat koulut ja jopa kunnat kehittävät
kerhotoimintaansa Opinkirjon tarjoamien tukipalvelujen avulla.
Opinkirjon järjestämät
erilaiset kilpailut ovat olleet kouluissa kannustava tapa harjoitella uusia
asioita ja näyttää monenlaista osaamista. Joissakin kouluissa näihin
kilpailuihin osallistuminen on jo jokavuotista ja koulun toiminta- ja
kehittämissuunnitelmaan kirjattua toimintaa.
Yhdessä hyvien asioiden puolesta
Virallisella puolella Suomen
Luokanopettajat ry on toiminut Opinkirjon hallituksessa tuoden näkemystään järjestön
toimintaan, ideoiden uusia hankkeita ja tehden yhteistyötä muiden
jäsenjärjestöjen kanssa. Luokanopettajia on kuultu ja ajatukset ovat kantaneet
hedelmää monin tavoin. Hallitukseen on kuulunut aina kentän työssä oleva
luokanopettaja, jolla on ollut hyvä näkökenttä koulumaailman ajankohtaisiin
asioihin. Luokanopettajien hallitusedustaja on pystynyt tuomaan eri luokka-asteiden
ja eri oppiaineiden näkemyksiä yhteistyöhön ja toiminnan suunnitteluun.
Yhdessä tulevaan
Nykyinen muuttuva
yhteiskunta ja yhä uudistuva koulu tarvitsevat lasten ja nuorten puolestapuhujia.
Kouluun on nykyisin monta tulijaa ja kovin moni haluaa osalliseksi
koulumaailmasta. Näiden monien toimijoiden ja yhteistyöhalukkaiden joukossa Kehittämiskeskus
Opinkirjon laadukkaaseen, luotettavaan ja arvoiltaan yhteneväiseen tekemiseen
Suomen Luokanopettajat haluaa jatkossakin sitoutua.
Yhteistyö jatkukoon!
Eteenpäin katsovaa ja
energistä 70-vuotiasta Kehittämiskeskus Opinkirjoa onnitellen Suomen
luokanopettajien ja Suomen Luokanopettajat ry:n hallituksen puolesta,
Matti Sippola ja Piritta Siekkinen
Kirjoittajat:
Matti Sippola on Suomen Luokanopettajat ry:n entinen puheenjohtaja ja Kehittämiskeskus Opinkirjon hallituksen pitkäaikainen jäsen.
Piritta Siekkinen Suomen
Luokanopettajat ry:n hallituksen jäsen ja Suomen
Luokanopettajat ry:n edustaja Opinkirjon hallituksessa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti