Suomen Lukiolaisten Liitto on Opinkirjon uusimpia
jäsenjärjestöjä. Liityimme
Opinkirjon jäsenjärjestöksi
vuonna 2013. Samoihin aikoihin lasten ja nuorten osallisuus sai
uutta ryhtiä, kun perusopetus- ja lukiolakia uudistettiin.
Vuoden 2014 alussa vakiinnutettiin oppilaskunnat kaikkiin Suomen peruskouluihin
täsmentämällä
perusopetuslakia. Uudistuksella pyrittiin lisäämään oppilaiden osallisuutta ja
parantamaan heidän vaikutusmahdollisuuksiaan koulussa. Lukioissa
opiskelijakuntien asemaa täsmennettiin ja osallisuutta vahvistettiin.
Opinkirjo osallistuu aktiivisesti koulutuksen ja
opetusmenetelmien kehittämiseen liittyvään keskusteluun sekä osallisuuden
edistämiseen erityisesti peruskoulussa. Jäsenjärjestönä Suomen Lukiolaisten Liitto on päässyt
olemaan vahvasti mukana näissä keskusteluissa ja tuomaan myös lukiolaisnäkökulmaa niihin vahvemmin
mukaan.
Kohti aktiivista osallistumista
Oppilaiden rooli koulussa on ollut varsin erilainen suomalaisen
yhteiskunnan eri vaiheissa. Maatalousyhteiskunnassa korostui opettajien
auktoriteetti ja oppilaiden eräänlainen alamaisuus suhteessa opettajaan sekä
oppilaiden keskinäinen kilpailu. Teollisessa yhteiskunnassa hyveinä olivat
aktiivisuus, mutta myös varsin
vahva yksilökeskeisyys ja
sitä kautta korostunut keskinäinen kilvoittelu. Jälkiteollisessa yhteiskunnassa
koulussa kasvuyhteisönä ovat
alkaneet korostua osallisuus ja yhdessä oppiminen. Oppilaiden roolia voidaankin
tarkastella suhteessa kansalaisten osallisuuteen yhteiskunnassa: Onko kyseessä
alamaisuus vai aktiivinen kansalaisuus, johon verkostoituneessa
nyky-yhteiskunnassa liittyy vahvasti myös globaali toimijuus.
Viime vuosina on puhuttu paljon koulun tehtävästä
demokratiakasvattajana. On koettu tärkeäksi, että oppilaat jo alakoulun
ensimmäisistä luokista lähtien saavat harjoitella vaikuttamista ja
osallistumista itselleen tutussa toimintaympäristössä voidakseen kasvaa aktiiviseen
kansalaisuuteen.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2004 ja 2014
nähdään peruskoulun keskeisenä tavoitteena tarjota oppilaille valmiuksia
kehittää osallistuvana kansalaisena demokraattista yhteiskuntaa. Näin ollen
demokratiakasvatuksen tärkein tavoite on tiedostavat, vastuulliset ja yhteistyökykyiset kansalaiset, joilla on
taitoa ja halua vaikuttaa yhteiskunnassa. Uusimmissa perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteissa oppilaiden osallisuutta on korostettu myös oppimiskäsityksessä.
Osallisuuden kokemisen tärkeys on laajennettu koskemaan entistä enemmän myös oppimisprosesseja ja oppilaiden
omistajuutta omaan oppimiseensa.
Osallistuvaa koulukulttuuria rakentamassa
Sekä
Opinkirjo että Suomen Lukiolaisten Liitto haluavat toiminnassaan paitsi vastata
yhteiskunnan muutokseen myös
olla näyttämässä suuntaa erityisesti suomalaisen koulukulttuurin
kehittämisen kautta. Yhdessä vaikuttamisesta meillä on jo hyviä tuloksia.
Opinkirjo ja Suomen Lukiolaisten Liitto yhteistyökumppaneineen käynnistivät
kaksivuotisen hankekokonaisuuden (2014–2016) tukemaan peruskoulujen
oppilaskuntatoimintaa. Hankkeen tuloksena syntynyt Oma oppilaskunta -sivusto
palvelee peruskoulujen opettajia tarjoamalla työkaluja oppilaskuntatoimintaan ja osallistuvan koulukulttuurin
rakentamiseen.
Hankkeen aikana järjestökumppanien tiivistynyt yhteistyö innosti työskentelemään yhteisen tavoitteen eteen,
miltä pohjalta yhteistyötä on
helppoa jatkaa ja tehdä myös
jatkossa.
Pirita Ruokonen ja Milla Rekola
Kirjoittajat:
Pirita Ruokonen on työskennellyt projektikoordinaattorina Suomen
Lukiolaisten Liitossa ja on Kehittämiskeskus Opinkirjon hallituksen jäsen.
Milla Rekola on opiskelijatoiminnan suunnittelija Suomen
Lukiolaisten Liitossa ja on Opinkirjon hallituksen varajäsen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti