Hymy. Se tulee ensimmäisenä mieleen Opinkirjosta.
Ensimmäinen kohtaamiseni Hymyn kanssa ei ollut koulussa vaan
kotona. Leikin kotona sisällä pallolla ja rikoin vahingossa äitini
Hymytyttö-patsaan. Villinä poikatyttönä olin ehtinyt jo rikkoa yhtä jos toista,
mutta tämä kyseinen tapaus sai aikaan sen, että äitini itkeä tirautti.
Tapahtuma jäi mieleeni niin, että kun koulussa opettajana ja rehtorina
työskennellessäni törmäsin jälleen Hymyyn, tilasin äidilleni uuden - ja siellä se
koristaa hänen olohuonettaan vieläkin.
Vuonna 2007 siirryin itse koulumaailmasta järjestökentälle,
silloisen Terveys ry:n toiminnanjohtajaksi. Saadessani osallistua ensimmäiseen
Kerhokeskus - koulutyön tuki ry:n hallituksen kokoukseen, olin ylpeä ja otettu.
Sain mahdollisuuden vaikuttaa niin kauan elämässäni olleen järjestön
työskentelyyn.
Osallisuus
voimavarana
Järjestöfuusioiden jälkeen nykyisen järjestöni eli Ehkäisevä
päihdetyö EHYT ry:n yksi tärkeimpiä tehtäviä on luoda nuorille arkeen sellaisia
suojaavia tekijöitä, jotka mahdollistavat heistä jokaiselle hyvän ja
tasapainoisen tulevaisuuden. Työllämme teemme päihdeilmiön näkyväksi ja
lisäämme sen ymmärrystä. Katso video Päihdeilmiö
Ehkäisevä päihdetyö edistää terveyttä, turvallisuutta ja hyvinvointia ja ihmisten osallisuus on siinä tärkeässä roolissa. Osallisuus onkin yksi tärkeimmistä yhteisistä tekijöistä EHYTin ja Opinkirjon toiminnassa.
Ehkäisevä päihdetyö edistää terveyttä, turvallisuutta ja hyvinvointia ja ihmisten osallisuus on siinä tärkeässä roolissa. Osallisuus onkin yksi tärkeimmistä yhteisistä tekijöistä EHYTin ja Opinkirjon toiminnassa.
Vuosien varrella olen seurannut ihaillen Opinkirjo-henkilöstön
innovatiivisuutta ja uusien ideoiden kentälle saattamista, on kyse ollut sitten
kerhotoiminnasta, yrittäjyydestä, media- tai tiedekasvatuksesta. Näissä
kaikissa punaisena lankana on ollut nimenomaan nuorten oma osallisuus. Jotta se
ei jäisi sanahelinäksi, on kouluissa työskenteleviä ammattilaisia tuettava sen
hyödyntämisessä.
Kehittämiskeskus Opinkirjossa osallisuus ymmärretään
kokemuksena ja tunteena kuulluksi ja huomioiduksi tulemisesta. Oppilaiden
vaikuttamisella tulee olla kouluyhteisössä toimivat ja systemaattiset
rakenteet, resursseja ja koulutuksen järjestäjän tuki. Nämä rakenteet antavat nuorelle
mahdollisuuden vaikuttaa itseä koskeviin asioihin omassa kouluyhteisössä.
Parhaiten tämä kaikki tulee näkyviin oppilaskuntatoiminnassa
ja siinä, miten Opinkirjo on vuosien saatossa tukenut tätä toimintaa Suomen
kouluissa.
Tulevaisuudessa nuoria osallistavien rakenteiden luominen ja
osallisuuden korostaminen ovat vielä tärkeämpiä kuin aikaisemmin. Suomen
yhteisen tulevaisuuden rakentamisessa, emme voi jättää ketään yksin. Kun aktiivisesti
ohjaamme nuoria tähän ajatteluun koulussa, he oppivat kantamaan asiasta
vastuuta. Ja samalla me vanhemmat opimme heiltä, niin nuoruudesta kuin
tulevaisuudesta.
Hymy. Sillä pääsee pitkälle myös tulevaisuudessa.
Kristiina Hannula
Kirjoittaja on Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n toiminnanjohtaja.
Kiitos postauksesta. Mielenkiintoista lukea, ja mukavaa että näihin kiinnitetään huomiota. Meidän tutulla on etsinnässä myös taho, joka auttaa nuorten päihdetyössä. Kurjia asioita, mutta on hyvä että apua voi saada. https://muutosmatkaoy.fi/avopalvelut/paihdetyo
VastaaPoista