Suomalaisessa koulutuskeskustelussa on nykyään se erittäin
hieno piirre, että oppilaiden osallistumisen ja vaikutusmahdollisuuksien
puolustajan on helppo tulla kuulluksi. Vuonna 2014 muutettu perusopetuslaki
toteaa, että kaikissa peruskouluissa on oppilaskunta, ja perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteissa sana ”osallisuus” mainitaan kirjaimellisesti
noin sata kertaa. Myös opetusmenetelmiä koskevissa keskusteluissa korostetaan
oppiaineesta riippumatta oppilaiden omaa aktiivisuutta ja oikeutta
vaikuttamiseen.
Mutta onko itse oppilaan todellisuudessa helppo tulla
kuulluksi?
Osallisuus on nähdäkseni hyvin ristiriitaisessa vaiheessa
suomalaisessa koulumaailmassa. Kasvatusalan keskustelussa teema on pinnalla
sitkeästi, ja keskustelun tulokset ulottuvat lainsäädäntöön asti. Koulujen
arjessakin osallisuus ilmenee monin tavoin. Samalla on valtavia koulukulttuurin
alueita, joihin asti osallistaminen ei todellisuudessa vieläkään ulotu.
Harvalle edelleenkään tulee mieleen ottaa oppilaita mukaan esimerkiksi
päättämään oppituntien pituudesta ja alkamisajoista. Aineenopettajan
opintoihini liittyvät opetusharjoittelut olivat opintojeni parasta antia
inspiroivine ja ajankohtaisine sisältöineen, mutta harjoittelijoille
tarjotuissa luennoissa yhdelläkään eivät oppilaat olleet aktiivisina tekijöinä
ja toteuttajina. Poikkeus oli oppilaskuntatoimintaa esittelevä luento, jolla
silläkin hallituksen jäsenet olivat vain haastateltavina.
Oppilaiden osallistaminen on tärkeää muun muassa siksi, että
se luo yksilölle kokemuksen ryhmään kuulumisesta ja lisää koko yhteisön
hyvinvointia. Kouluissa oppilaiden vaikuttamisen paikat ovatkin yleensä
yhteisöllisyyden tavoitteeseen helposti liitettäviä asioita. Ne ovat usein
jonkinlaista mukavaa, viihtyvyyttä parantavaa lisää koulun arkeen: disko,
teemapäivä, uusi sohva käytävälle. Nämä ovat aidosti merkityksellisiä asioita.
Esimerkiksi disko voi olla erittäin tärkeä osa kouluvuotta koko
kouluyhteisölle, ja se voi tarjota monille oppilaille korvaamattoman tärkeän
kokemuksen kuulluksi tulemisesta ja itse tekemisestä. Pieneltä vaikuttava asia
voi olla yllättävän merkittävä, eikä ole aikuisten tehtävä määritellä
merkityksen määrää.
Pohdin, kuitenkin onko olemassa vaara, että keskustelu
osallisuudesta jää kesken. Monesti oppilaille on saatettu luoda hyvin
onnistuneestikin vaikuttamisen ja tekemisen tila, jossa on mahdollisuus tehdä
päätöksiä, tulla kuulluksi ja saada kokemus osallisuudesta. Varjoon voi jäädä
se ongelma, että tila on tosiaankin erikseen oppilaille luotu eikä se ulotu
aikuisten perinteisesti hallitsemiin vallan rakenteisiin. Koulun hierarkia on
niin vakiintunut, etteivät edes rehtori ja opettajat ehkä tule ajatelleeksi
kaikkia vallankäytön paikkoja ja oppilaiden potentiaalista osallistumista. Lapset
eivät tässä tilanteessa välttämättä osaa vaatia enemmän valtaa, vaikka heillä
olisi siihen oikeus. Laki velvoittaa kuulemaan oppilaita päätöksenteossa ja
opetussuunnitelman perusteet toistavat lasten osallisuutta; tämä ei kantaudu
oppilaiden korviin elleivät aikuiset tue oppilaita kasvussa vallankäyttöön ja toteuta
osallistamisen periaatetta koko koulun toiminnan läpäisevästi. Koulujen
velvollisuus on antaa oppilaille mahdollisuus ja välineet vaikuttaa koko
yhteisössä aivan kaikilla tasolla – erikseen luotu tila lasten omalle
päätöksenteolle ei riitä.
On todellinen ongelma, että nuoret näkevät yhteiskunnan
valmiina ja annettuna, kun todellisuudessa heillä on valta muokata sitä. Miten
tämä voisi muuttua, jos koulu, jossa he viettävät merkittävän osan
lapsuudestaan ja nuoruudestaan, ei muutu?
Innostunut oppilaskunta, koulutus oppilaskuntatoiminnan
ohjaajille ja harjoitteluni pääprojekti, nostaa toiseksi pääteemakseen
oppilaiden vallan. Meidän täytyy osata tiedostaa paremmin, kuinka vallankäyttö
koulussa todella jakautuu ja mikä tärkeintä, miten se voisi jakautua. Niin oppilaskuntatoiminnan ohjaajan, kenen tahansa
opettajan, rehtorin kuin erityisesti oppilaankin tulisi olla tietoinen niistä
paikoista, joissa valtaa käytetään ja kyetä muodostamaan näkemys siitä, miten
asian pitäisi ihannetilanteessa olla. Tiedän, että tämä vaatimus on mahdollista
toteuttaa. Olen tutustunut harjoitteluni aikana useaan kouluun ja kasvatusalan
ammattilaiseen, joille oppilaiden kaiken toiminnan läpäisevä osallisuus on
sydämen asia ja todellisuutta. Heidän esimerkkinsä innoittamana pyydän: ei
jätetä tätä tavoitetta yhdessäkään koulussa vain paperille, vaan tehdään siitä
totta käytännön koulutyössä ympäri Suomen.
SUSSYBAKA AMONGUS https://www.youtube.com/watch?v=ZKuDJQqy6ak
VastaaPoista