Innokkaimmankaan harrastajakokin ei nykyään tarvitse haalia
kotiinsa kokkikirjoja. Kaikki maailman reseptit löytyvät netistä. Meissä
harrastelijoissa on kuitenkin se vika, että luulemme aina löytäneemme jotain
uutta: ”Aa, tätä haluan kokeilla.” Oikeat kokit sen sijaan tietävät ruokalajien
alkuperän ja historian, ominaislaadun, eivätkä sorru kikkakolmosiin etsiessään
oikeaa aromia ruokalajeihinsa.
Analogia poliittisiin ratkaisuihin lienee ontuva. Valitettavasti
kuitenkin poliittiset ratkaisut väitettyihin talousvaikeuksiin ovat
pikaratkaisuja, laastaria, kun pitäisi kipsata, aukkohakkuu, kun pitäisi
harventaa. Viimeisimpiä tämän kategorian keksintöjä ovat pienten koululaisten
aamu- ja iltapäivätoimintaan kohdistuvat leikkaushalut ja –päätökset.
Opetushallituksen tiedon mukaan 1. ja 2. luokan oppilaista
pääsee mukaan aamu- ja iltapäivätoimintaan vain 34,8 %. Oppilasmäärässä tämä
tarkoittaa 53700 oppilasta koko Suomessa. Toiminta painottuu ekaluokkalaisiin,
tokaluokkalaisille toimintaa on tarjolla harvoin. Kun peilataan ikäluokan
kokoon, Suomessa heiluu noin 66000 7-8-vuotiasta lasta iltapäivät yksin ilman
huolenpitoa, virikkeellisestä ja monimuotoisesta toiminnasta puhumattakaan.
Suomi jättää lapsensa heitteille. Valitettavasti tämän syksyn luvut eivät ole aallonpohja:
Oulu on päättänyt olla kokonaan tarjoamatta aamu- ja iltapäivätoimintaa
pienille koululaisille, Espoossa pohditaan parhaillaan samaa.
Ratkaisut
ovat käsittämättömiä. Kansainvälisistä tutkimuksista tiedetään, että
koulupäivän jälkeen kouluympäristössä tarjotulla toiminnalla on vahva suotuisa
merkitys oppimistuloksiin, ja ennen kaikkea asenteisiin oppimista kohtaan. On
todennettu, että toiminnassa mukana olevilla lapsilla on verrokkejaan
myönteisempi asenne koulua kohtaan ja korkeammat koulutustavoitteet,
kurinpidollisia kysymyksiä on vähemmän, kotitehtävät tehdään paremmin ja
oppimisesta ollaan kiinnostuneempia. Kun siis huudetaan menetettyjen
kärkisijojen perään kansainvälisissä oppimistulosvertailuissa pitäisi sentään
muistaa perusasiat. Näiden teemojen välillä on yhteys!
Jos lasten suotuisalle sosio-emotionaaliselle kehitykselle
annetaan mitään painoarvoa, tiedetään koulupäivän jälkeiseen toimintaan
osallistuneiden lasten aggressiivisuuden ja käytösongelmien vähenevän,
itsetunnon ja pystyvyyden kokemusten kohenevan.
Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan saaminen
perusopetuslakiin loppuvuonna 2003 oli tulosta määrätietoisesta työstä, jolla
poliitikot saatiin ymmärtämään, että euron sijoitus lapsen iltapäivään tuottaa
hyvinvointia ja pärjäämistä pitkällä aikavälillä. Silloin korjattiin edellisen
taantuman typeriä päätöksiä, jotka johtivat koulun kerhotoiminnan totaaliseen
alasajoon 1990-luvulla. Tarvittiin valtava määrä työtä ja yhteistä tahtoa, että
korjausliike syntyi.
Valitettavasti vallassa ovat uudet poliitikot, jotka tuntuvat kaivavat reseptinsä väitettyjen talousongelmien korjaamiseen kotikokin
reseptikirjasta. Kokonaisnäkemys ja tieto puuttuvat, ne taitavalle kokille
kuuluvat ominaisuudet, joiden pohjalta hän tietää, mitä makuja hyvän keiton
aikaansaaminen vaatii.
Minna Riikka Järvinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti