Miksi
teknologiakasvatusta - ja vielä museossa?
Nyky-yhteiskunnassa
teknologia on merkittävässä roolissa kaikilla elämänalueilla ja ihmisten
arjessa. Ihmiset joutuvat eri tavoin tekemisiin monenlaisen teknologian kanssa
heti varhaislapsuudesta lähtien. Olennainen osa Pienten pajan ideologiaa onkin, että Tekniikka
kuuluu kaikille: iästä, osaamisen tasosta ja sukupuolesta riippumatta. Se
on väistämättä osa jokaisen arkea, eikä sitä tarvitse kokea vieraana saati
pelottavana.
Pienten
pajan tavoitteena oli herätellä lapsia havainnoimaan ja ymmärtämään teknologiaa
ympäristössään omasta arjestaan ja kehitysvaiheestaan käsin. Esi- ja
alkuopetusikäinen lapsi voi tutkivan oppimisen keinoin harjoitella löytämään
ympäristöstään mm. tekniikan olemukseen, keksimisen vaiheisiin sekä erilaisiin
teknologisissa ympäristöissä tapahtuneisiin muutoksiin liittyviä teemoja.
Puhelin on hyvä esimerkki esineestä, jonka muutos on ollut silminnähtävää jo eskari-ikäisen elinaikana. |
Usein
teknologiakasvatusta ajatellaan nimenomaan tulevaisuuteen suuntautuneena
toimintana, jonka tavoitteena on, että lapsi oppii ymmärtämään teknologiaa,
pystyy itse käyttämään sitä ja huomaa voivansa vaikuttaa myös teknologian
kehityksen suuntaan.
Museoympäristössä
teknologiakasvatukseen voidaan kuitenkin luontevasti tuoda laajempi,
historiallinen näkökulma, joka perustuu museon kokoelmiin; aitoihin,
eri-ikäisiin teknisiin esineisiin ja museoympäristön monimuotoisuuteen. Tutkiva oppiminen on luonteva työtapa museoissa; tapahtuipa se sitten mobiiliteknologian, esineiden
tutkimisen, erilaisten tehtävämateriaalien tai keskustelun avulla.
Tekniikan
museon esineet ja niiden kontekstit kertovat, kuinka tekniikka ja sen merkitys
ympäristössämme muuttuu ja millaisia kerrostumia keksintöjen syntyyn liittyy.
Historiallisten jatkumoiden ja asiayhteyksien tarkastelu avaa uusia näkökulmia
myös nykypäivän tapahtumiin ja tulevaisuuden teknologisen kehityksen
ymmärtämiseen. Museoympäristössä läsnä ovat niin mennyt, nykyinen kuin
tulevakin.
Tekniikan
tarinamatto teknologiakasvatuksen menetelmänä
Pienten paja -hankkeen tuloksena toteutettiin
esi- ja alkuopetusikäisille museovieraille soveltuva Tekniikan tarinamatto:
olkalaukussa mukaan otettava, toiminnallinen oppimisympäristö.
Harjoitusten ja keskustelun avulla lapsia
ohjataan Tarinamatolla havaitsemaan, kokeilemaan, ymmärtämään, käyttämään ja
kehittämään oman elinympäristönsä teknologiaa. Projektin tarkoituksena on myös
herättää kiinnostusta paitsi tekniikkaan ja arjen esineisiin, myös historiaan
ja museoympäristöön. Pyrkimyksenä on, että uuden oppiminen tapahtuu leikin ja
elämysten kautta, ja se on hauskaa ja motivoivaa.
Tekniikan tarinamatolla erityisesti huomiota kiinnitetään teknologian muutokseen ja sitä kautta historiallisiin jatkumoihin. Toinen tärkeä teema ovat teknisten esineiden erilaiset käyttötarkoitukset ja tekniikan näkyminen omassa arjessa. Näiden ohella tarinamattokeskusteluissa käsitellään esimerkiksi tuotteiden valmistustekniikoita tai -materiaaleja. Tarinamattotuokion huipennuksena rakennetaan ryhmän oma museonäyttely lasten mukanaan tuomista teknisistä esineistä. Toiminnallisten tehtävien ja virike-esineiden kautta lapset tutustuvat siis paitsi tekniikan olemukseen, myös museotoimintaan.
Tekniikan tarinamatto odottaa kävijöitä. |
Tekniikan tarinamatolla erityisesti huomiota kiinnitetään teknologian muutokseen ja sitä kautta historiallisiin jatkumoihin. Toinen tärkeä teema ovat teknisten esineiden erilaiset käyttötarkoitukset ja tekniikan näkyminen omassa arjessa. Näiden ohella tarinamattokeskusteluissa käsitellään esimerkiksi tuotteiden valmistustekniikoita tai -materiaaleja. Tarinamattotuokion huipennuksena rakennetaan ryhmän oma museonäyttely lasten mukanaan tuomista teknisistä esineistä. Toiminnallisten tehtävien ja virike-esineiden kautta lapset tutustuvat siis paitsi tekniikan olemukseen, myös museotoimintaan.
Mattotuokioon
osallistuvat lapset nostavat keskusteluun omia aiheitaan, esineitään ja
ajatuksiaan ja keskustelu elää siten heidän omien mielenkiinnon kohteidensa
mukaan. Jokainen mattotuokio lähestyy teknologian teemoja omalla tavallaan ja
osallistujiensa lähtötason mukaisesti. Tarinamattotuokio voidaan toteuttaa museon lisäksi myös päiväkodissa,
koulussa tai muussa vastaavassa ympäristöissä.
Miten
tarinamattotoiminta näkyy?
Tekniikan
tarinamatolla vierailleilta ryhmiltä saadun palautteen mukaan projektin on
nähty kehittävän mm. lasten ajattelu- ja luokittelutaitoja, opettavan tekniikan
havainnointia omassa ympäristössä, sekä kannustavan esittämään mielipiteitä ja
keskustelemaan tekniikkaan liittyvistä aiheista. Antamalla lapsille
mahdollisuuden tekniikan omaehtoiseen ajatteluun ja tutkiskeluun saadaan
syttymään nekin lapset, joita muutoin on vaikea houkutella mukaan toimintaan.
Tekniikan
tarinamaton tähtenä ja oman esineen asiantuntijana oleminen tuovat
itsevarmuutta, keskustelut ja toisten lasten esineiden tutkiminen helpottavat
tutustumista ja ryhmäytymistä - ja saadaanpa vanhemmatkin mukaan pohtimaan
tekniikan olemusta, kun kotona käydään keskustelua tarinamatolle mukaan
otettavista teknisistä esineistä. Parhaiten menetelmän on koettu toimivan, kun
projekti on saatu jalostettua osaksi päiväkodin normaalia arkea: lelupäivien
rinnalle on hiipinyt mm. tekniikkapäiviä.
Mitä ryhmät saavat Tarinamatolta? |
Tekniikan tarinamatto -projektista tuotettiin
hankkeen päätteeksi Tekniikan Tarinamatolla - Teknologiakasvatuksen
toimintamalli museoiden yleisötyöhön ja varhaiskasvattajille -verkkojulkaisu.
Verkkojulkaisu on luettavissa suomeksi ja englanniksi Museoliiton verkkojulkaisusarjassa. Ruotsinkielinen versio ilmestyy tammikuussa 2016.
Arviointia kehittämisen apuna
Tarinamattotoiminnan ohella Pienten pajassa
kehitettiin pedagogisen toiminnan arviointimenetelmiä: tämän työn tuloksena
saatiin aukikirjattua esi- ja alkuopetusikäisten kohderyhmälle suunniteltavien
museopalveluiden suunnittelun periaatteita, joita myöhemmin on mahdollista
syventää muiden kohderyhmien osalta. Kehittämistyön ohessa hankittiin arvokasta tietoa
erilaisista arviointimenetelmistä ja niiden soveltumisesta museoiden palvelutuotannon
arviointiin. Moniääninen työryhmä, käytännön toteutuksen arviointi ja
arvioinnin pohjalta tehty kehitystyö integroivat lasten äänen ja näkökulman
museon toiminnan ja museoympäristön pedagogiseen kehittämiseen.
Keskustelun
ja arvioinnin kautta pienille lapsille suunnatun museotoiminnan suunnittelussa
keskeisiksi, kehitystyötä ohjaaviksi elementeiksi määrittyivät seuraavat
näkökulmat:
Esi- ja alkuopetusikäisille suunnatun museopalvelun suunnitteluperiaatteet. |
Pienten pajassa tutkittiin ja kokeiltiin myös
muita toimintatapoja, joilla tekniikan aihepiiri saadaan tuotua lapsen
ulottuville. Oleellisia Pienten pajan vaikutuksia Tekniikan museon
toimintakulttuuriin olivat museonäyttelyistä ja -esineistä kumpuavan
työpajatoiminnan säännönmukaistaminen sekä opetuskokoelmatoiminnan
selkiyttäminen. Oma lukunsa hankkeen perintöä on myöhemmin erillisrahoituksella
toteutettava toiminnallinen Pienten paja -näyttely, jonka suunnitelmat saatiin
hankkeen puitteissa vietyä varsin pitkälle.
Pienten
paja –kehityshanke toteutettiin Tekniikan museossa kesästä 2012 vuoden 2015 loppuun Opetus- ja
kulttuuriministeriön rahoittamaa. Hankkeen tavoitteena oli tuottaa menetelmiä
ja toimintatapoja esi- ja alkuopetusikäisten lasten teknologiakasvatukseen
museoympäristössä. Kehittämiskeskus Opinkirjo oli mukana Pienten paja -hankkeen
ohjausryhmässä.
Teksti ja kuvat: Marianna Karttunen, Projektpäällikkö/Pienten paja -hanke
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti