Luokanvalvojana ja äidinkielen opettajana olen osallistunut useina vuosina 9. -luokkalaisten kanssa Yritys Hyvä -kilpailuun. Nyt kokolailla uudistunut kilpailu sekä kilpailumateriaali innoitti yrittäjyyskasvatuskokonaisuuden suunniteluun. Päätimme yhdessä luokan kanssa, että polkaisemme pystyyn perheille tarjotun Pop Up Kotiapu -päivän. Tuon marraskuisen päivän aikana oppilaat oli tilattavissa koteihin tai lähisukulaisten luo auttamaan kotitöissä. Flaieriin tiivistettiin työt, joihin oli mahdollisuus saada tekijöitä. Apua tarjottiin mm. kodin siivoukseen, keittiökaappien järjestykseen, lastenhoitoon ja lämpimän syksyn jatkuessa myös pihatöihin. Oppilaat päättivät, että tekevät kolmen tunnin Pop Up -työpäivän työparina. Työrupeaman hinnaksi päätettiin yhteisesti 20 euroa, jotta mahdollisimman monella perheellä olisi mahdollisuus palkata työntekijät koteihinsa. "Työparit olikin jo "loppuunmyyty" ennen flaiereiden jakoa. Merta edemmäs kalaan ei tarvinnut lähteä!
Kokemukset tuotokseksi - yhteiseksi muistoksi
Yrittäjyys- ja työkokemuksen jälkeen luokan oppilaat ovat purkaneet kokemuksiaan. Tästä tuotoksesta syntyy Yritys Hyvä -kilpailun tuotos. Se tulee poikkeamaan hurjasti aiemmasta toteutustavasta, jolla kilpailuun on osallistuttu. Nyt kokemukset kerrotaan ja kirjoitetaan muistiin, vaan ei yksilötyötä varten. Tavoitteena on toteuttaa oppiainerajoja rikkova oppimiskokonaisuus, joka syntyy opinto-ohjauksen, äidinkielen ja musiikin opetuksen yhteistuotoksena. Samalla liu’uimme varovasti lähemmäs ilmiöpohjaista pedagogiikkaa oppilaiden ja opettajien yhteissuunnittelun myötä. Keväällä tuotos lähtee kohti Yritys Hyvä -kilpailua. Se on meidän juttu!
Työhön
tarttuminen tuottaa iloa sekä tekijöille että tilaajille, toteavat Ounasvaaran
8. luokkalaiset (vas.) Patrick, Oona, Hanna, Jasmin ja Aleksi.
Teksti ja kuva: Tiina Hernesniemi, Opinkirjon aluekoordinaattori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti