Opinkirjo osallistui Keski-Suomen opettajapäiville eli
KEOS2015-tapahtumaan tänä vuonna isolla panoksella. Messuosastolla kävi
melkoinen sutina: Aluekoordinaattori Pia sai kertoa äänensä käheäksi Opinkirjon
tuotteista ja palveluista minun säestellessäni. Lisäksi pidin aamusella luentoa
käytännön konsteista, joilla toteuttaa 2016 käyttöön otettavia uusia
perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Esitykseen ja sen linkkeihin voi
tutustua vielä Slideharessa http://bit.ly/1L5V2p3
Uusi opetussuunnitelma linjaa tiukasti, että ”oppilaat
osallistuvat oman opiskelunsa, yhteisen koulutyön ja oppimisympäristön
suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin.” Kirjaus tarkoittaa suoranaista
vallankumousta koulutyöhön ja koulun toimintakulttuuriin: Opettaja ei enää
yksin valtaa käyttävä ja vastuun taakkaa kantava oppimisen airut, vaan
oppimisen ymmärretään tapahtuvan kulloisenkin oppivan yhteisön
vuorovaikutuksena. Jokaisella yhteisöön kuuluvalla on, tai pitäisi olla,
yhtäläinen valta ja vastuu.
Iltapäivällä kokoonnuimme työpajaan pohtimaan
opettajaporukalla, mitä em. opetussuunnitelman linjaus tarkoittaa, miten eri
ikäiset oppilaat tulisi ottaa mukaan opiskelun suunnitteluun, toteutukseen ja
arviointiin, ja millä tavoin heitä voisi tukea. Pohdimme, miten rakentaa
osallisuuden kasvupolkua, jossa jokainen oppilas voisi ikäkaudelleen sopivalla
tavalla olla osallisena.
Pajanpitäjänä jouduin miellyttävän paniikin valtaan, sillä
odottamani noin 15 osallistujan sijaan saliin tuli nelisenkymmentä opettajaa.
Käytössä oli kuitenkin vain tunti aikaa! Työryhmien määrä piti tuplata,
käsittelyajat ja tehtävänannot pistää uusiksi. Jotta aikaa riitti
mahdollisimman paljon itse työskentelyyn, lupasin jakaa ryhmien työn tulokset
näin blogissa ja hitusen koota niiden moninaista antia. Lämmin kiitos vielä Tuula
Leppäkarille, joka tuli avuksi kellottamaan työtä ja komentamaan
ryhmänvaihdoissa koulunjohtajan kokemuksella!
Kasvupolkua pohdittiin esi- ja alkuopetuksen, 3-6 -luokkien
ja 7-9 -luokkien oppilaiden ikäryhmissä niin opettajan kuin oppilaan näkökulmista.
Samastuminen oppilaan näkökulmaan tuntui olevan opettajille helppoa ja
miellyttävää: vaikuttaisi siltä, että oppilaiden reseption pohtiminen on
luonnostaan opettajan työn ytimessä. Samastuminen lapsilähtöisyyteen on
opettajilla ”verissä”. Tätä kuvastavat työryhmien ideoissa isovanhempien ja
muiden tuttujen lähiyhteisön mahdollisuuksien hyödyntäminen, yhteisten juhlien
suunnittelu, lapsia kiinnostavien teemojen nostaminen keskiöön ilmiölähtöisen
opetuksen ja projektien kautta. Arvioinnissa esiin nousivat itse- ja
vertaisarviointi.
Opettajan näkökulman pohdinnoissa korostui edelleen
oppilaslähtöisyys: työryhmien tuotoksissa nousivat esiin usein samat tekijät,
kuin oppilaan näkökulman huomioissa. Olennaisimpana antina pidin opettajan
rooliin liittyneitä pohdintoja: havaittiin, että luottamus ihmiseen on perusta
osallisuudelle, jonka kautta kasvetaan vastuullisuuteen. Opettaja on tämän
prosessin tukija. Tärkeää on opettajien keskinäinen kollegiaalisuus, jossa
keskustellaan asioista, ideoista ja ajatuksista avoimesti niitä heti
tyrmäämättä mottona ”minun koulu, meidän koulu”. Keskiöön nousi empaattinen
opettajuus, oppilaita ja oppivaa yhteisöä kuunteleva ja arvostava lähtökohta
omalle professiolle.
Tarkoituksemme on Opinkirjossa jalostaa nyt saamistamme
ajatuksista suunnitelma osallisuuden kasvupolun kansalliseksi mallintamiseksi
ja huolehtia siitä, että jokaisella opetuksenjärjestäjällä ja opettajalla on
käytössään riittävä osaaminen ja työkalut osallisuuden vahvistamiseen koulujen
oppivissa yhteisöissä.
Toivomme voivamme tehdä kehitystyötä yhdessä kanssanne,
vuorovaikutteisesti. Sillä tavoin saamme kasvupolusta koulujen arkea aidosti
hyödyttävän. Ennen kuin tulee valmista, kurkistakaa, olisiko www.popupkoulu.fi -mallista ja www.omaoppilaskunta.fi -työkaluista
hyötyä ja iloa koulullenne!
Suurkiitos osallistujilleni ja lukijoilleni!
Minna Riikka Järvinen
Minna Riikka Järvinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti