Vi
har en ny läroplan för grundläggande utbildningen. Frågan många ställer sig är
väl om denna läroplan har något nytt att komma med? Jag tycker att den har det.
Jag har en längre tid funderat över hur hela vårt utbildningssystem är uppbyggt
kring en princip som egentligen inte är så ändamålsenlig för elevernas lärande,
nämligen ämnesindelningen. Den genomsyrar allt; timfördelning, läroplan,
läromedel, skolans scheman, utvärderingen, lärarutbildningen,
(ämnes)lärartjänster, ja, till och med föräldrarnas förväntningar på skolan.
Ämnesindelningen är så grundmurad att vi inte ens kommer på tanken att
ifrågasätta den.
Vad
är då mitt problem med ämnesindelningen? Jag skall försöka förklara. Skolans
uppgift är att hjälpa eleverna att växa till balanserade personer som förstår
sig på den värld de lever i. Problemet är bara att denna värld inte är indelad
i undervisningsämnen, den är tvärvetenskaplig. Det räcker sällan till med ett
ämnes perspektiv för att verkligen förstå olika fenomen i vår omgivning. Vi
skulle behöva närma oss fenomenen ur flera ämnesperspektiv för att förstå dem.
Det
är här ämnesindelningen blir ett problem. Genom att ha en struktur som
uppmuntrar oss att behandla ett ämne i taget går vi många gånger miste om
chansen att koppla undervisningen ”utåt”, till fenomen i elevernas värld.
Istället riskerar undervisningen att fokusera ”inåt”, på själva ämnet. Det är
kanske därför elever ibland frågar: ”Varför behöver jag kunna det här?”
Det
är här jag tycker att den nya läroplanen faktiskt har något att komma med. Man betonar fenomenbaserad, helhetsskapande
och ämnesöverskridande undervisning. Dessutom tonar man enligt min uppfattning
faktiskt ner undervisningsämnenas betydelse, till förmån för ämnesöverskridande
målsättningar. Bland annat betonas olika kompetenser, förmågan att förstå
helheter och behärska processer.
Men
är detta egentligen något nytt? Nej, åtminstone inte för alla. Många lärare har
i årtionden jobbat ämnesöverskridande och fenomenbaserat. Speciellt klasslärare
har utomordentliga förutsättningar för detta. Lite värre är det för
ämneslärare. Ämnesöverskridande arbete för ämneslärare innebär ofrånkomligen
någon form av samarbete med kolleger inom andra ämnen. Detta är knappast helt
oproblematiskt, varken ur en praktisk synvinkel eller för lärares
yrkesidentitet.
Skall
vi då helt strunta i undervisningsämnen? Naturligtvis inte. Faktum är ju att
ämnesindelningen inte försvunnit någonstans. Tanken är väl snarare att vi
oftare och oftare skulle ta ingången
till vår undervisning via ett fenomen i elevernas vardag, istället för att ta
ingången direkt till ett specifikt undervisningsämne. På köpet kunde vi få fler
motiverade elever som begriper vad undervisningen har för relevans för dem.
Janne Elo
Skivare är Utvecklingscentralen Läroriks regionkoordinator i Vasa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti