Uusi OPS – uudet haasteet?
Vanhan opetussuunnitelman vuosikymmen on
päättymässä. Opetuksen järjestäjillä, opettajilla ja nyt myös huoltajilla ja
oppilailla on kädet täynnä työtä uuden paikallisen opetussuunnitelman
koostamisessa. Tähän muutosten aikaan on kiinnostava kuulla, mitä muualla
maailmassa nykypäivän (tai tulevaisuuden) koulusta ajatellaan.
Tähän kysymykseen sain hyvän mahdollisuuden
hakea vastausta yhdessä monen muun tutkijan ja kehittäjän kanssa huhtikuun
lopussa Stanfordin yliopistossa järjestetyssä konferenssissa New Ways to Teach and Learn for Student Engagement.
Tilaisuudessa oli paljon loistava puhujia ja
panelisteja, muun muassa Helsingin yliopistosta professorit Hannele Niemi, Jari
Multisilta ja Jari Lavonen sekä Lapin yliopistosta Heli Ruokamo. Stanfordin
professorit Daniel Schwartz ja Linda Darling-Hammond pitivät ajatuksia
herättävät puheenvuorot. Läsnä oli muitakin huippututkijoita, joiden
tutkimuksiin pääsi tutustumaan työryhmien esityksissä. Omassa esityksessäni Teacher Students Participating at Creative
Problem Solving Process and Developing Pedagogical Skills pohdin luovan
ongelmanratkaisun prosessin merkitystä mielenkiintoon, motivaatioon ja
ajattelun taitoihin.
Motivaatiota on, mutta ei oppitunnilla?
Kuten Suomessa, myös muualla motivaatio
puhuttelee. Antamalla oppilaalle vastuuta ja vapautta, myös motivaatio
lisääntyy. Vai lisääntyykö? Esitysten ja puheenvuorojen ”rivien välistä” olin
lukevinani, että tutkijoiden tahto vastata enenevässä määrin niin sanottujen
tavallisten opettajien ja tavallisten lasten tarpeisiin on vahvempi. Moni hyvä
malli tai motivoiva menetelmä jää opettajalta käyttämättä, koska se on joko
sopimaton arkeen tai niin monimutkainen, että sen oppimiseen menee tahattoman
paljon aikaa. Uudet opetussuunnitelmat meillä ja muualla kannustavat myös
enemmän oppilaan ja opettajan väliseen yhteisyöhön (myös opettaja oppii
oppilailta) ja opettajien väliseen yhteistyöhön, kuten myös oppilaan osallistamiseen
ja yksilölliseen arviointiin. Oikeastaan kysymys ei olekaan siitä, etteikö olisi
motivaatiota tai ei olisi sitouduttu opittavaan asiaan, vaan oppilaan
motivaatio ja kiinnostus ovat ”ajautuneet” nopeasti hyvin kauas oppituntien
sisällöstä (sekä tiedollisesti että taidollisesti). Miten voidaan kehittää
opetusta siten, että hyödynnetään tätä olemassa olevaa motivaatiota ja
kiinnostusta myös tunnilla oppimiseen?
21st Century Skills
Mielestäni jo viimeiset kymmenen vuotta koko
kasvatusala on puhunut tulvaisuuden taidoista ja siitä, miten koulu ja opetus
voi tukea näiden taitojen kehittämistä ja kehittymistä. Täyttä yksimielisyyttä
luetteloissa ei ole ja jokainen taho tarjoaa hiukan poikkeavia visioita. Koin
raikkaana professori Daniel Schwartzin ajatuksen siitä, että eiköhän se ole
hiukan ennustajaeukon hommia, pohtia mitä tulevaisuudessa tarvitaan – Onko
kukaan näitä luetteloita kyseenalaistanut ja voiko tulevaisuus sitten olla
jotain muuta, ja voidaanko tarvita myös ihan erilaisia taitoja? Se mihin
varmasti pystymme ottamaan kantaa, on nykypäivä ja sopeutuminen uusiin
haasteisiin juuri nyt.
Esitelmässään professori Darling-Hammond avasi
tulevaisuuden osaamisen kärkiä: miten henkilö asian sisällön ja merkityksen ymmärtää,
miten hän osaa asioita soveltaa, miten opittua voi siirtää eteenpäin ja viestiä
opitusta muille, miten hyödyntää yhteistyötä ja miten oppia oppimaan vielä
tehokkaammin. Kaikkeen ei aina ole ohjeita, eikä voi ollakaan: ohjeet antavat
suunnan, ja toisinaan sitä suuntaa ei voi olla tiedossa ennen matkaa. Yhdysvalloissa
nyt opettajasta riippuvainen oppilas halutaan kasvattaa tulevaisuudessa itsenäiseksi
omat tiedot ja taidot tunnistavaksi henkilöksi.
Hard Fun
Lähes pari tuntia pohdittiin sitä, täytyykö
koulussa olla hauskaa tai täytyykö oppimisen olla hauskaa. Parhaana ja
ajatuksia herättävänä puheenvuorona koin tulevaisuuden oppimisen tutkijan
Claudia L´Amoreauxin esittämän käsitteen Hard Fun. Selityksen mukaan paras ilo
ja hauskuus tulee siitä, kun joku tehty työ tuo mielihyvää, johon voi paneutua
väsyneenäkin ja silti siitä voi nauttia. Ei tarvitse olla hauskaa, mutta
palkitsevaa ja innostavaa kyllä. Näin ollen toisen hauska on toisen tylsä.
Yleisö vertasi ajatusta polkupyörällä ajamiseen, jolloin korkeaakin mäkeä
jaksaa polkea, kun tietää, että kun tulee alamäki, niin se on todella kivaa.
Paikalla oleva opettaja tosin totesi siihen, että nykykoulussa mäkeä saa rehkiä
ylös jatkuvasti, mutta oppilaat eivät pääse ikinä nauttimaan alamäkilaskusta.
Myös professori Schwartz totesi esityksessään,
että jatkuvasti ei voi olla motivoitunut ja täytyy saada myös levätä. Saman
huomion olen tehnyt luovan ongelmanratkaisun prosessissa, jossa aktiivista ja
luovaa ajattelua vaativat jaksot vaihtelevat levon ja niin sanotusti käsillä
tekemisen jaksojen kanssa.
Panelistien mielestä hauskoja ovat ne
menetelmät, sisällöt ja työkalut, jotka ovat joustavia. Esimerkiksi saha on
hauska työväline, koska sitä voi käyttää niin moni ihminen niin moneen eri
tarkoitukseen – joku jopa soittamiseen.
Design Thinking/Design Teaching
Konferenssin laajuus ei antanut mahdollisuutta
perehtyä aiheeseen laajemmin, mutta olin havaitsevani, että tulevaisuudessa
halutaan tarjota oppilaille paljon enemmän valinnan varaa tehdä asioita myös
käsillään. Ajattelu linkittyy taas kerran luovaan ongelmanratkaisuun, jossa
voidaan myös puhua tuotekehityksestä, olkoon tuote sitten jotain fyysistä, virtuaalista
tai muuten aineetonta.
Innokas-keskuksen johtaja Tiina Korhonen vei
meidät tutustumaan Fab Labiin, jossa on loistavat puitteet oppimiselle
muotoilun avulla. Vierailun aikana tuli hyvin selväksi, että lapset, jotka
eivät saa onnistumisen kokemuksia koulussa, saavat niitä Fab Labissa ja
löytävät motivaationsa sitä kautta. Nykylapset kokeilevat paljon ja myös
erehtyvät paljon, eikä se ole heille mikään ongelma. Myös Fab Labissa syntyy
ensin useita prototyyppejä ennen kuin syntyy mitään järkevää. Ja taas kerran
saatiin huomata, että parhaita ovat ne työkalut, joita voi käyttää mihin vaan
ja kelvottomia sellaiset reseptimäiset ohjeet, jotka kahlitsevat luovuutta.
Yhteenvetona voisin todeta, että
opetussuunnitelmat niin meillä kuin muuallakin hakevat tietojen ja taitojen
tasapainoa, tietopuolen ollen tähän asti vaakakupissa se painavampi.
Teksti: Merike Kesler, erityisasiantuntija Kehittämiskeskus Opinkirjo
Kuva: Helsingin yliopisto LUMA-keskus/Sakari Tolppanen/Elisa Lautala
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti