Suomi-Viro –vertaisoppimishankkeen
työstöseminaari järjestettiin elokuun puolivälissä Virossa. Osallistujia oli
yhteensä reilut 60 tiedekasvatuksen aktiivitoimijaa Suomesta ja Virosta.
Tutustuimme, vaihdoimme ajatuksia ja kuulimme
suomalaisesta ja virolaisesta järjestelmästä, jolla lasten harrastustoimintaa
tuetaan ja kehitetään. Paljon järjestelmissä on samaa, mutta erojakin toki on.
Erityisen mielenkiintoista on Viron muodostama tietokanta hobbyschoolien
opetusohjelmista, sijaintipaikoista ja eri harrastustoimintojen lukumääristä. http://qlikview-pub.hm.ee/QvAJAXZfc/opendoc_hm.htm?document=htm_avalik.qvw&host=QVS%40qlikview-pub&anonymous=true
Seminaarissa työskenneltiin tehokkaasti pienryhmissä. |
Viron tiedefestivaali tarjoaa yhden väylän
esitellä harrastuneisuuttaan. Virolaisille lukiolaisille tarjotaan toimintaa
tutkijakouluissa tai innostetaan tieteen pariin lukiolaisten tieteiden yönä.
Kuulimme mielenkiintoisia esityksiä virolaisista tiedeteattereista, joiden
yhtenä ajatuksena yhteisöllisyyden tukeminen. Ideoita tiedeteatteriin on haettu
myös yrittäjyyskasvatuksen parista. Rakveren Reaalgümnaasiumin tiedeteatterin
kantavana teema on koulun opettajan Laura Hermin mukaan erityisesti nuorten
aseman muuttaminen kuluttajasta tuottajaksi. Virossa koulujen tiedeteatteri on
lähes joka koulussa. Voidaan ehkä puhua jopa tiedeteatteribuumista.
Luonnontiedettä popularisoidaan ja tehdään houkuttelevaksi
nuorille suunnatun rakett69 –televisio-ohjelman avulla. http://science-girl-thing.eu/fi/rakett-69
ja http://rakett69.ee. Ohjelmaa esitetään
Virossa primetime-aikana. Katsojia on kiitettävä määrä sadasta tuhannesta
ylöspäin. Esittelyä katsellessani mielikuvitus alkoi hahmottelemaan suomalaista
”raketti” ohjelmaa, jossa formaatin muotoiluun osallistettaisiin koululaisia ja
lukiolaisia. Nuoret mukana jo suunnitteluvaiheessa saattaisi taata ohjelman
onnistumisen ja uppoamisen kohdeyleisöön.
Virossakin keskustellaan siitä, mitä lapsille
tulisi opettaa ts. mitkä avaintaidot ovat tärkeitä. Peeter Sipelgas
viimsiläinen tiedeharrastuneisuuden puolesta puhuja luetteli tällaisiksi tärkeiksi
taidoiksi:
- uudistajuus, toimiminen
- analysointi, ajattelun taidot laajasti
ymmärrettynä
- luovuus
- avoimmuus, itsen ja muiden kunnioittaminen
- yhteisöllisyyteen liittyvät taidot ” yhdessä
yksilöiksi”
Käsittelimme laajasti Opinkirjon
erityisasiantuntija Merike Keslerin ohjaamana tiedekerhotoiminnan
laatukriteereitä. Merike oli jaotellut laatukriteerit sisällöllisiin ja
rakenteellisiin laatutekijöihin.
Rakenteelliset laatutekijät viittaavat toiminnan järjestäjän tasolle ja tältä
tasolta voitaisiin määritellä esim.
hyvän ohjaajan kriteerit tai ehkä myös hyvän ohjauksen kriteerit. Ohjaajan
on osattava pitää myös hauskaa ja osattava tehdä yhteistyötä. Sisällöllisiin
laatukriteereihin liittyvät myös hyvin henkilökohtaiset osallistujan
(kerholaisen ja ohjaajan) kokemukselliset asiat. Tiedekerhojen kohdalla
laatutekijöinä ovat myös tieteen luonne ja tieteellinen lukutaito. Nämä seikat
eivät välttämättä korostu minkään muun kerhon sisällöissä.
Ryhmät kävivät keskustelua laadun
ympärillä. Laadun mittaamisesta tai arvioinnista nousi esille erityisesti kaksi
teemaa; kenelle tietoa tuotetaan ja mitä tiedolla halutaan tehdä. Laadukkaalla
ohjaajalla on mahdollisuus oikoa virhekäsityksiä ja tarjota samanhenkisille lapsille
tilaa tutustua toisiinsa. Siis paikallista pientä tiedefestaria tiedekerhojen
kupeeseen. Ryhmät löysivät rakenteellisesta laatutekijänä erityisesti sen, että
harrastuksesta voisi rakentaa ”oppimispolun” tai tiedekerhojatkumon. Virolaisessa hobbyschool-järjestelmässä
tällainen jatkumoajattelu on mahdollista. Kummassakin maassa on ehkä vielä
ongelmana yhteisön arvostus asiaa kohtaan. Sen vuoksi tarvitaan isompia ja
pienempiä tapahtumia ja toimia, jotta päättäjätkin ymmärtäisivät toimintaa
tukea.
Suomalaiset jatkoivat vapaamuotoista
keskustelua unelmoimalla (luonnon)tieteen harrastuspohjaista
opetussuunnitelmaa, joka olisi verrannollinen taiteen perusopetukseen http://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/taiteen_perusopetus. Ja ehkä voisimmekin perustaa
tiedeharrastuskoulun. Yhdessä suomalaisten ja virolaisten kanssa? Koko Euroopan
laajuisen? Kehittämistyö jatkui vapaa-ajallakin ja työhön liittyvät ideat ja
uudet mahdollisuudet poreilivat mukavasti.
Niin nuo ranskalaiset tunnelmat viritti
seminaariyleisöön key-note-luennon pitänyt Veli-Matti Vesterinen Tukholman
yliopistosta, kun hän haastoi yleisön miettimään opetuksen designausta.
Teksti: Tiina Karhuvirta, erityisasiantuntija
Kehittämiskeskus Opinkirjo
Kuvat: Tiina Karhuvirta ja Merike Kesler
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti