Vaikuttaminen ja oman äänen kuuluviin saaminen
ovat Opinkirjon Parlamenttikerhon sekä Yks kaks toimimaan -materiaalin tavoitteita.
”Mikä on Nuorten Parlamentti ?” Moni alempien luokkien oppilas kyseli näin kuultuaan, että Ounasvaaran
peruskoulusta lähtee kolme oppilasta eduskuntaan osallistuakseen
edustajaoppilaiden tähdittämään täysistuntoon.
Nuorten Parlamentti on vuoden mittaisen
Parlamenttikerhon huipentuma Helsingissä. 8.- ja 9.-luokkalaiset
oppilaista koostuvat parlamenttikerhot ovat kokoontuneet kuluneen
lukuvuoden ajan eri puolelta Suomea. Pohjoisimmat osallistujat tänä vuonna
tulivat Lapista. Oppilaista osallistui Nuorten Parlamenttiin Enontekiöltä,
Kemistä ja Rovaniemeltä.
Nuorten ääni esille Nuorten parlamentissa
Valtakunnallinen Nuorten parlamentti kokoontui
jälleen 15.4.2016 Helsingissä. Kaikkiaan 109:sta eri koulusta oli
parlamenttikerholaisia kokoontunut eduskunnan väistötiloihin eli
Pikkuparlamenttiin.
Täysistunnossa, toimittajaoppilaitten
poliitikkojen haastatteluissa sekä oppilasedustajien keskustelussa nuoret
pääsivät kysymään kansanedustajilta ajankohtaisia polttavia kysymyksiä niin
nuoriin kuin maailmanpolitiikkaan liittyen. Aiheina olivat mm. nuorten
vaikuttamisen mahdollisuudet, koulutuksen rahoituksen leikkaukset sekä
kodittomat, maahanmuutto ja ilmastokysymykset. ”Vaikka virallisessakin
ohjelmassa saatiin paljon vastauksia ja vuoropuhelua poliitikkojen ja
oppilaiden välillä, suurin kuhina tapahtui ohjelman jälkeen, kun oli
mahdollisuus kysyä lisäkysymyksiä henkilökohtaisesti poliitikoilta. Kynnys
kysyä madaltui ja keskustelu oli vastavuoroista. Keskusteluissa tuli istuntoa
paremmin esille nuorten mielenkiinto politiikkaan ja kansainvälisiin asioihin.
Vaikka nuorten kiinnostus puoluetoimintaan on tutkimusten mukaan
vähentynyt, nuoret ovat selvästikin edelleen kiinnostuneita politiikasta ja
vaikuttamisesta.” tiivistää kokemuksiaan päivän annista toimittajaoppilas Maria
Korteniemi Ounasvaaran peruskoulusta Rovaniemeltä.
Eduskunnan puhemies avaa keskustelutunnin Pikku Parlamentissa. |
Ounasvaaran peruskoulun edustajaoppilaat (vas.) Emilia Katainen ja Nella Korkala sekä toimittajaoppilas Maria Korteniemi keskustelevat kansanedustaja Katri Kulmunin kanssa. |
Lähdetään toimimaan - Yks, kaks!
Vaikuttaminen on yksi kolmesta ”mainstreamista”
uudessa oppimateriaalissa Yks kaks toimimaan, yhteiskunnallisten teemojen
opetuskokonaisuudessa. Oppilas saa nopeasti kuvan itsestään erilaisten
yhteisöjen jäsenenä ja vaikuttajana. Maksuttoman, digipohjaisen
nettimateriaalin kukin polku johdattaa toimimaan. Näin tämä Prezi -alustalle
perustuva kattava materiaali tuo toimintapedagogisella tavalla
yhteiskunnalliset teemat esille. Materiaali tarjoaa valmiit polut
peruskoulun 4.–6. luokalaisten opetukseen. Lisäksi se avaa ideoita
jatkuvaan kannustavaan arviointiin, yhteisopettajuuteen sekä eri
asiantuntijuuden ja koulun ulkopuolisten yhteistyökumppaneiden hyödyntämiseen.
Yks, kaks toimimaan -opetusmateriaali on uuden OPS:in mukainen.
”Tässä on niin paljon hyviä kokonaisuuksia
muihinkin aineisiin kuin vain yhteiskuntaopin tunneille.” toteavat Ounasvaaran peruskoulun 5.-6. -luokan opettajat Yks,
kaks toimimaan -koulutuksessa. ”Otan opon tunnillani käyttöön Kestävän
tulevaisuuden polun, jossa lähdetään tutustumaan lähiympäristön yrittäjyyteen.
On varma, että oppilaat ymmärtävät työn tekemisen merkityksen näin parhaiten
oman lähiympäristön hyvinvoinnille.” pohtii opinto-ohjaaja Tuija
Ristimella Ounasvaaran peruskoulusta.
Yks, kaks toimimaan -materiaali rakentuu kolmen
pääpolun kautta. Nämä ovat Yhteinen hyvinvointi, Vaikuttaminen ja Kestävä
tulevaisuus. Kukin polku sisältää tehtäväpaketit, jotka rakentuvat
kolmiportaisesta toiminnallisesta tehtävästä. Kaikkiaan materiaali sisältää 22
toiminnallista tehtäväpakettia oppilaiden kanssa tehtäväksi. Tämä on todellinen
vaikuttamisen työkalu!
Kirjoittaja on Opinkirjon Lapin
aluekoordinaattori Tiina Hernesniemi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti