Näin tokaisi opettaja, kun kiittelin saadessani osallistua
ulkopuolisena vierailijana koulupäivään Arabian peruskoulussa Helsingissä.
Välillä mietin, onko työni opetuksen kehittämisen parissa merkityksellistä.
Työskennellessäni luokanopettajana en koskaan pohtinut tätä. Minun ei
tarvinnut. Oma luokkani, ne ihanat viitoset tai kuutoset, olivat juuri niitä,
jotka aamulla halusin kohdata. Heille halusin tietojen ja taitojen kanavia avata
ja arvojen ja asenteiden rakentamiseen välineitä antaa.
Nyt katson listaa tavoitteista, jotka olen koulutyötä
kehittävään hankkeeseen, PopUp-kouluun, kirjannut. ”.. tekee koulun ulkopuolella hankittua osaamista näkyväksi ja osaksi
kouluyhteisöä.” Tämän näin tänään
toteutuvan Arabian peruskoulussa upeasti! Oppilaiden omat kiinnostuksen kohteet
eivät jääneet epäselviksi. Oman osaamisen jakaminen koulun muille oppilaille
oli innostunutta, ja opettajana toimiminen oli oppilaiden mielestä hauskaa.
Arabian peruskoulun PopUp-koulu oli täynnä mahtavia työpajoja,
joissa oppilaat työskentelivät keskittyneesti. Jokainen oli saanut valita
itseään kiinnostavat pajat, joihin osallistua tai joita ohjata. Koulupäivästä
muotoutui kullekin oppilaalle omanlaisensa. Työpajasta toiseen liikehtivät
oppilaat kuvailivat hymyssä suin kokemaansa toisilleen. ”Tavoitteena on luoda koulusta avoin oppiva yhteisö.” - check!
”Tavoitteena on
vahvistaa oppilaiden osallisuutta oppimisessa.” Opettajat kuvailivat
työpajan ohjaajina toimivia oppilaita omatoimisiksi, reippaiksi ja osaaviksi. Jos
ei yksin pajan ohjaajaksi uskaltanut, parin kolmen kaverin kanssa työpajan
suunnittelu ja ohjaaminen oli mielekästä. Useissa pajoissa opettajakin
osallistui toimintaan. Opettajasta tuli oppija, oppilaasta opettaja. Toimintaa
oli kädentaidoista koodaukseen, marsun hoidosta tanssien kautta yrittäjyyteen
ja kaikkea siltä väliltä.
PopUp-koulussa oli mukana myös koulun yhteistyötahoja.
Lähiseurakunnan työntekijöiden Pulmapaja sai opettajan toteamaan, että oppilaat
ovat erityisen fiksuja, hänelle itselleen pulmat taitavat enemmän tuottaa
ongelmia. Minua ihastuttivat myös kotiväen ohjaamat pajat. Oppilaan äiti
keskusteli yläkoulun oppilaiden kanssa yrittäjyydestä, ja keskustelu oli rehellistä,
hedelmällistä ja nuoria herättävää. Alakoulun oppilaan isä puolestaan oli
ohjaamassa suosittua Animaatiopajaa jo ties monettako kertaa. Yhtenä vuonna
isän mukana oli ollut oma eskarilainen apuopettajana – miten hienoa oli ollut
opettaa koululaisia ja miten se mataloittikin kynnystä aloittaa koulunkäynti
seuraavana vuonna itse! PopUp-koulu rikastaa kuin ”rikastaakin koulun
yhteistyötä kotien ja lähialueen toimijoiden kanssa”.
Vierailulla sain todistaa toiminnallista menetelmää, joka
tukee uusia opetussuunnitelman perusteita ja ”rakentaa yhteisöllistä toimintakulttuuria”. PopUp-koulussa kaikki
puhalsivat yhteen hiileen, niin opettajat kuin oppilaatkin, ja monenlaiselle
osaamiselle oli kysyntää. Pajoissa vierailivat koulun av-tiimiläiset, jotka
kuvasivat päivän tapahtumia ja kirjasivat ylös asioita, joista myöhemmin kuullaan
koulun blogissa. Käytävillä pyöri opasoppilaita, jotka ohjasivat pienimpiä eri työskentelytiloihin.
Työpajoissa yläkouluikäiset opettivat nuorempia oppilaita, tokaluokkalaiset
itseään vanhempia. Osallistujia oli eri luokilta. Yhteisö työskenteli päivän normaalista
poikkeavissa ryhmissä, tutustuttiin paremmin oman koulun väkeen. Yhteiset
kiinnostuksen kohteet saattoivat luoda jopa uusia ystävyyssuhteita yli
luokkarajojen.
Näin Arabian peruskoulussa mahtavaa yhteisöä kehittävää
toimintaa, oppilaiden vahvaa osallistumista ja osaamisen jakamista sekä
opettajien ylpeyttä ja luottamusta oppilaisiinsa. Itselle tärkeiden asioiden
jakaminen koulutovereille on merkityksellistä. Koulussa opittiin asioita, joita
me opettajat emme olisi itse keksineet, mutta jotka ovat osa lasten ja nuorten
jokapäiväistä elämää. Ei ihme, että PopUp-koulusta
on tullut osa Arabian peruskoulun jokavuotista toimintaa.
Hankesuunnitelmaan kirjatut tavoitteet näyttivät toteutuvan
erinomaisesti Arabian peruskoulussa. Ehkäpä PopUp-koulun kansallistaminen ei
ollutkaan pöhkömpi työtehtävä. ”Vuoden
paras päivä!”, kuten se opettaja sanoi.
Marjo Kenttälä
Kirjoittaja työskentelee
Opinkirjossa eityisasiantuntijana ja on vastannut mm.
PopUp-koulu –hankkeesta.
www.popupkoulu.fi on maksuton verkkotyökalu kouluille työpajapäivien organisoimiseen. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti